Facebook-actie bepaalt kersthit

De actie om te voorkomen dat de winnaar van talentenjacht X-Factor opnieuw de kersthit van het jaar zou scoren in Groot-Brittannië is geslaagd. De kersthit is nu Killing in the Name, een oude hit van de Amerikaanse band Rage against the Machine. De afgelopen vier jaar was de nummer-1-positie in de Britse hitlijst telkens voor nieuwe televisiesterretjes.

Het echtpaar Jon en Tracy Morter startte op internet de Facebook-groep ‘Rage Against the Machine for Christmas No 1’ om de zoveelste ‘karaoke act’ van een hit te weerhouden. Voor de Britten is de kersthit, anders dan in Nederland, een echt media-evenement, maar de laatste vier jaar ontbrak de spanning. Een week voor Kerst werd de winnaar van X-Factor steeds bekend gemaakt, die met de single direct op 1 kwam.

De winnaar van 2009, Joe McElderry, verkocht 450.000 exemplaren van zijn debuutsingle The Climb – 50.000 te weinig.

Op de BBC-radio zei Rage-zanger Zack de la Rocha „extatisch” te zijn over het succes van zijn zeventien jaar oude nummer. Hij noemde de campagne een „ongelofelijk pure actie”: „Het zegt iets dat jongeren in Groot-Brittannië ten strijde trekken tegen het monopolie van steriele pop.”

De achttienjarige McElderry vond het vooral spannend om deel uit te maken van zo’n „opwindende strijd”. X-Factor-jurylid Simon Cowell noemde de actie in eerste instantie „stompzinnig”, maar hij zei toch respect te hebben voor de Morters.