Chinese auto-industrie verhoogt status dankzij Saab en Volvo

De belangstelling van Chinese autoproducenten voor Volvo en Saab zal de auto-industrie niet ineens veranderen. Maar hoe klein deze twee transacties ook zijn, ze kunnen een aanzienlijke bijdrage leveren aan de statusverhoging van China in deze sector.

Beijing Automotive Industrial Holding Corp (BAIC) legt 200 miljoen dollar op tafel voor de technologie van twee oudere modellen van Saab, de Zweedse dochter van General Motors (GM). Deze schijnbaar kleine transactie kan het Chinese autoconcern vijf jaar ontwikkeling besparen en helpen om miljarden dollars aan extra inkomsten te genereren door hogere autoverkopen.

Het mooie van de overeenkomst van BAIC is dat een Chinese autoproducent voor het eerst volledige toegang krijgt tot westerse technologie en kan rekenen op de toekomstige steun van de verkoper. Saab zal helpen de technologie in de auto’s van BAIC te integreren.

De know-how is misschien gedateerd – want zij was al van Saab vóór de overname door GM in 2005 – en lijkt niet op die van andere modellen van GM, aldus een ingewijde. Maar het is nog steeds veel beter dan wat BAIC vóór de deal in huis had. De kosten van het in licentie nemen van soortgelijke technologie hadden makkelijk 200 miljoen yuan (20 miljoen euro) tot 600 miljoen yuan per jaar kunnen bedragen.

Het bod van Geely van 2 miljard dollar op Volvo, dat wordt verkocht door de Amerikaanse autoproducent Ford, is stoutmoediger. Volvo is een redelijk sterk merk, op basis van zijn veilige reputatie. Maar het bedrijf heeft vorig jaar een verlies geleden van 1,5 miljard dollar. Bovendien wordt de technologie van Volvo gedeeld met andere modellen van Ford. Daardoor krijgt Geely voortaan een lastige relatie met Ford.

GM zal zich waarschijnlijk veel relaxter opstellen tegenover de overname door BAIC van wat het concern moet beschouwen als ouderwetse technologie.

Deze stappen zijn misschien niet al te revolutionair. De overeenkomst van BAIC lijkt redelijk behoedzaam, maar de belangstelling van Geely voor Volvo ziet er ambitieuzer uit. Nu de Chinese autoproducenten worden gezien als laatste redder in de nood, onderstreept deze ontwikkeling de veranderende dynamiek van de mondiale auto-industrie. Het zal nog wel even duren voordat de Chinezen de dreiging kunnen evenaren van de Koreanen en de Japanners op het gebied van de autoproductie, maar dat moment komt nu wel snel naderbij.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com

    • Wei Gu