Volvo definitief in Chinese handen

Het Amerikaanse autoconcern Ford heeft vanochtend de Zweedse dochteronderneming Volvo verkocht aan een van de kleinere Chinese automakers, Geely. De overeenkomst zal vanmiddag worden toegelicht. Details over de financiering en de goedkeuring van de Chinese overheid moeten nog geregeld worden. De in Londen gesloten principeovereenkomst werd eerst bekendgemaakt door de Zweedse televisie en het Chinese zakenkanaal China Business News, en later bevestigd door Ford.

Ford kocht de personenautodivisie van Volvo in 1999 voor een bedrag van 6,45 miljard dollar. Volgens het Amerikaanse financiële persbureau Bloomberg zou Geely, in de Chinese provincie Zhejiang, 2 miljard dollar hebben geboden. Bij Volvo in Zweden en het Chinese Chongqing werken 13.000 mensen.

De overname van Volvo is de eerste grote buitenlandse overname door een Chinese automaker sinds MG Roover in 2005 werd overgenomen door Nanjing Motor Company. Geely behoort tot de toptien van Chinese automakers en is van plan Volvo op aanzienlijk grotere schaal dan nu het geval is in China te verkopen. Het aantal verkochte Volvo’s in China bedraagt nog geen 13.000, terwijl de vraag naar Europese middenklassers van hoge kwaliteit groot is. Geely heeft op het ogenblik geen luxere auto’s in het aanbod dan de Panda en de Kingkong, die verdacht veel weg hebben van de kleinere Toyota’s.

Geely-oprichter Li Shufu noemde afgelopen zomer Volvo een mysterieuze, beeldschone vrouw die hij eigenlijk als gewone boerenzoon helemaal niet durfde te benaderen. De onderhandelingen tussen Ford en Geely duurden lang, omdat Ford ook zeer actief is op de Chinese markt met de Mondeo’s, en een groot aantal patenten wilde behouden. Daarnaast moest Geely toestemming krijgen van de Chinese autoriteiten. Welke afspraken zijn gemaakt over de overdracht van technologie van Volvo is niet bekend. Geely is geen staatsonderneming, maar een particulier bedrijf, dat door motorfietsenmaker Li Shufu is opgericht.