Klacht of idee? Dat meld je voortaan op Verbeterdebuurt.nl

Dienstmededeling: Marc Chavannes is op vakantie, Steven de Jong neemt tijdelijk het blog over. Vergeet de strooiwagen bij ijzel altijd uw straat? Bent u de hangjongeren in uw portiek spuugzat? Bel, schrijf of e-mail dan niet meer de gemeente, maar meld uw klacht op Verbeterdebuurt.nl. Ook ideeën zijn welkom, bijvoorbeeld voor een bankje verderop. De

Dienstmededeling: Marc Chavannes is op vakantie, Steven de Jong neemt tijdelijk het blog over.

Vergeet de strooiwagen bij ijzel altijd uw straat? Bent u de hangjongeren in uw portiek spuugzat? Bel, schrijf of e-mail dan niet meer de gemeente, maar meld uw klacht op Verbeterdebuurt.nl. Ook ideeën zijn welkom, bijvoorbeeld voor een bankje verderop.

De website is niet ontwikkeld door de overheid, maar door drie gewone burgers: Stijn van Balen (28), Rutger Docter (29) en Carl Lens (27). Zij hebben een bedrijf dat CreativeCrowds heet en hebben de site ondergebracht in een stichting.

Dronkaards

Laten we eerst eens een kijkje nemen op de Google Map van de site. Op het buurtpleintje aan de Soembawastraat in het Amsterdamse stadsdeel Zeeburg heeft bewoner Mellouki Cadat last van “dronken mannen”. De dronkaards maken lawaai en gedragen zich vijandig. “Buurtbewoners en passanten voelen zich onveilig”, aldus Cadat. Gebiedscoördinator Lied Nolet van het stadsdeel reageerde op de klacht, die voor iedereen zichtbaar is op de site. “Ik word graag uitgenodigd door de bewonerscommissie om te kijken welke mogelijkheden we samen hebben om de overlast door alcoholisten aan te pakken.”


Grotere kaart weergeven

Op 3 december won het drietal de eParticipatie Award 2009, een prijs die in het leven is geroepen door Burgerlink, een projectteam van staatssecretaris Ank Bijleveld (CDA, Binnenlandse Zaken) dat de sociale cohesie en betrokkenheid bij publieke aangelegenheden moet stimuleren. “Met ondersteuning van het ministerie groeien we door”, zegt Carl Lens. “Ons businessmodel is gebaseerd op de bijdragen van gemeenten die aanvullende diensten van Verbeterdebuurt.nl willen, zoals het inbedden van de applicatie op de eigen website. De basisdienstverlening zal echter altijd gratis blijven.”

Hondenpoep

De klacht van bewoner Cadat is één van de 1.750 meldingen op Verbeterdebuurt.nl. Een website die al door 30.000 unieke bezoekers is bezocht. Het concept is simpel: prik een digitale punaise op de kaart en omschrijf je probleem of plan om de buurt ‘beter’ te maken.

Al 275 gemeenten hebben toegezegd de meldingen net zo serieus te nemen als een telefoontje of een brief. “Daar hoef je dus niet achteraan te bellen”, zegt Lens. “Als een burger een melding plaatst sturen we na verificatie van het e-mailadres een e-mail naar de gemeente met alle informatie over de melding: locatie, foto en omschrijving. De gemeente kan vervolgens via een link aangeven dat het probleem is opgelost. De melder verifieert dit en de rode punaise op Verbeterdebuurt.nl wordt een groen vlaggetje.” De categorie verkeersproblemen is erg populair, weet Lens. “Maar ook hondenpoep en hangjeugd.”

Glijbaantje

Niet alleen klachten, ook ideeën zijn welkom. Die hebben een icoontje in de verschijning van een geel lampje. “Deze ideeën worden pas doorgestuurd als er tien mensen op hebben gestemd. Die werken dus eigenlijk als een petitie.” Een voorbeeld daarvan is het idee van Dirk de Bruijn om een speelplek in te richten op de Windvang in de gemeente Gilze en Rijen. “Eventueel een klein glijbaantje”, zo luidt zijn bescheiden wens. Zijn buurtgenoten hebben al zestien stemmen uitgebracht en de gemeente heeft daar inmiddels notie van genomen.

Ook het idee voor een biologische markt in de Amsterdamse woonwijk IJburg is met dertien stemmen populair. Volgens bewoner Caroli Buitenhuis is het aanbod van biologische producten daar minimaal. “Er is dringend behoefte aan meer verantwoorde voeding; een echte kaasboer, een biologische slager en een natuurwinkel.”

Vrijer bewegen

Het is dus geen klaagmuur, concludeert Lens. “We willen graag een platform zijn waarop niet alleen gemeenten, maar ook burgers en commerciële organisaties hun bijdrage aan de buurt organiseren.”

Wat drijft iemand om de klachtenregistratie van alle gemeenten op zich te nemen? “We hebben een grote passie voor burgerparticipatie”, verklaart Lens. “Daar krijgen we energie van.” Het is volgens hem helemaal niet zo vreemd dat dit initiatief van buiten de overheid komt. “Als maatschappelijke organisatie kunnen we ons veel vrijer bewegen dan een overheidsinstelling. We kunnen nu bottom-up ontwikkelen. We beginnen gewoon en kijken waar we tegenaan lopen, vervolgens verzinnen we een goede oplossing.”


Wat vindt u?
De redactie is benieuwd naar uw ervaringen met het melden van klachten en ideeën bij de gemeente. Overweegt u om dit voortaan via Verbeterdebuurt.nl te doen? Als u al gebruik maakt van de site, laat dan via het reactiepaneel weten of en hoe uw melding is opgepakt.


NB: Alleen reacties onder vermelding van voor- en achternaam worden geplaatst.

    • Steven de Jong