Het nieuwe eten is geprakt

Afgelopen week opende in Utrecht een Stamppot to go, en er zijn meer afhaalplekken.

Alle ondernemers prijzen hun product aan als ‘gezond, vers en ambachtelijk’.

Halve Stamppot to Go, boerenkool, worst, Rob Wetzer

Het is al de tweede keer in drie dagen dat hij een stamppot komt halen. De warm ingepakte blonde jongen die de Stamppot to go aan de Nobelstraat in Utrecht binnenstapt, wil graag boerenkool met worst, maar die is op. Hij haalt zijn schouders op: „Doe dan maar zuurkool, met zuur en worst. Ook lekker.”

Stamppot-afhaalwinkel Stamppot to go, met een strak wit interieur en groene ledverlichting onder de toonbank, opende vorige week zijn deuren. Björn Six is oprichter van de zaak en koos voor een oud-Hollands product. Dat wordt verkocht in een moderne inrichting: zo kun je niet contant betalen, maar alleen pinnen nadat je je bestelling zelf hebt doorgegeven via een computerscherm. „Modern, gecombineerd met stamppot zoals je moeder die vroeger kookte”, aldus Six. Zo’n product bestond nog niet, „terwijl je struikelt over de sushizaakjes en shoarmatenten.”

Six van Stamppot to go is niet de enige die toekomst ziet in stamppotten. In Nijmegen opende een paar maanden geleden Bzzy, „met gezonde, Hollandse maaltijden”. In Amsterdam bestaat al jaren ’t Stamppotje, een afhaalzaak die in de zomer ijs verkoopt en dan ’t IJscuypje heet. En afgelopen zomer ging Mailfood.nl van start, een onderneming die in Amsterdam je stamppot in een dikke envelop door de brievenbus gooit.

Deze nieuwe stamppotzaakjes passen helemaal in de laatste eettrend, zegt culinair trendwatcher Anneke Ammerlaan. „Stamppot is het ultieme comfort food. Het is betaalbaar, gezond en zo’n stevige hutspot of boerenkool geeft een goed gevoel van verzadiging.” En stamppotten zijn het tegenovergestelde van „frivool eten”, zegt Ammerlaan. „Aards eten is nu in. Een stevige hap met goede basisingrediënten.”

Dat laatste hebben ook de ondernemers begrepen. Ze adverteren allemaal met hun ‘gezonde, verse en ambachtelijke’ producten. Mailfood.nl bijvoorbeeld gebruikt alleen ambachtelijke slagersrookworsten en bereidt zijn maaltijden sous-vide: vacuüm verpakt. „Smaak en vitamines blijven daardoor behouden.”

Lastig voor de stamppotondernemers is dat de afhaalmarkt in Nederland al flink vol is. De strijd is niet makkelijk, geeft Jeroen Verhoeven van Bzzy in Nijmegen toe: „Op elke hoek van de straat kun je wel iets te eten halen. En nu komen meerdere ondernemers tegelijk met de Hollandse hap – ik noem het de stamppotoorlog.” Stamppot to go claimde eind oktober de eerste stamppot-afhaalzaak te zijn, maar dat is gewoon niet waar, zegt Verhoeven.

Al is een gezonde maaltijd de nieuwe vorm van fast food, afhalen maakt binnenkort weer plaats voor koken, voorspelt trendwatcher Ammerlaan: „Dit lijkt mij een tussenfase. Mensen komen er straks achter dat je een lekkere stamppot ook heel gemakkelijk zelf maakt.” Bovendien is stamppot een lastige vorm van eten om voldoende afwisseling in aan te brengen: „Stamppot is een smalle basis, je moet wel creatief zijn om daar leuke gerechten mee te blijven maken.”

En in het voorjaar komt de volgende uitdaging. Wat als in maart consumenten weer genoeg hebben van boerenkool en zuurkool? Daarin verschillen de ondernemers van mening. Verhoeven van Bzzy: „Wij hebben niet de stamppot als basis, we verkopen gewoon de maaltijden waar vraag naar is. We hebben nu ook al maaltijden met krieltjes, bijvoorbeeld.” Stamppot to go in Utrecht blijft wel stamppot verkopen, vertelt Björn Six: „Zomerse stamppotten, met zongedroogde tomaatjes en pesto.”

    • Annemarie Kas