Brieven over spoorwegen

Het bekende Utrechtse smoezenboek van de NS

De mildheid waarmee NRC Handelsblad het volstrekte falen van de NS benadert, ergert niet alleen al die reizigers die met regelmaat de spoorellende moeten ondergaan, maar draagt ook in hoge mate bij aan het voortduren van de gijzeling van de reiziger door het NS-apparaat en kameraadbedrijf ProRail Nederland. Want reken maar dat deze twee bedrijven het prachtig vinden dat het weer slecht weer is. Hitte, kou, blaadjes, het maakt niet uit: elke gelegenheid wordt aangegrepen om, als het even kan dagenlang, het bekende Utrechtse smoezenboek uit te melken. Het verhaal is simpel: het overkomt ons, we kunnen er niets aan doen, voorlichten vereist denkwerk en regie (en die hebben we niet), dus houden we u het liefst maar dom.

Intussen zijn de spoorwegorganisaties een ramp waar je eigenlijk zo min mogelijk mee te maken wilt hebben en al helemaal niet bij slecht weer en de dagen erna. En dan heb ik het maar niet over de niet sneeuwvrij gemaakte perrons, de treeplanken vol met ijs, waardoor vooral kwetsbare medeburgers het wel uit hun hoofd halen met de NS te reizen. Wanneer staan er politieke partijen op die het aandurven het treinverkeer zo te organiseren dat het een echt alternatief voor de heilige koe kan zijn? Geen gek plan in het zicht van het klimaatprobleem.

Steven Weijenborg

Wageningen

Drukst bereden spoor?

Nederland heeft het drukst bereden spoornet van Europa (NRC Handelsblad, 21 december). Als dat waar is, dan krijgen die wissels geen kans om dicht te sneeuwen.

Hans Hanenbergh

Veenendaal

Ontsla leiding NS

Het sneeuwt een beetje en het gevolg is dat er nog maar weinig treinen rijden. In landen met veel strengere winters zoals Rusland en Oekraïne rijden de treinen echter op tijd. Ik vrees dat door deze affaire het vertrouwen van de burger in ProRail en NS ernstig aangetast is. De enige remedie is om de leiding van beide bedrijven op staande voet te ontslaan en geen recht op WW te geven wegens aantoonbare wanprestaties.

Alphons F. Mantel

Utrecht

    • Alphons F. Mantel
    • Steven Weijenborg
    • Hans Hanenbergh