Weinig spontaniteit bij Gatti's Mahler

Klassiek Orchestre Nat. de France o.l.v. Daniele Gatti. 18/12 Concertgebouw Amsterdam. ***

Zou Jan Willem Loot al heimwee hebben? Na tien jaar directie van het Concertgebouworkest ging hij met pensioen, om vervolgens verrassend de artistieke directie bij het Orchestre National de France te accepteren. De eveneens nieuwe chef-dirigent Daniele Gatti moest op doktersadvies een opera annuleren, maar nam zijn orkest wel op tournee naar het Concertgebouw. En zo zat Loot vrijdag weer op het vertrouwde frontbalkon.

Al even vertrouwd was het repertoire: Mahler. Bariton Matthias Goerne zong een selectie liederen uit Des Knaben Wunderhorn, en boog zijn gebronsde stem desgewenst naar het rustieke, lugubere en karikaturale. Gebrek aan articulatie werd gecompenseerd met maximale inleving, steeds optimaal verzorgd, zonder scherpe randjes.

Terwijl bij Goerne spontaniteit heerste, leek Gatti elk detail te hebben voorgekookt. Het leidde tot gedisciplineerde marsen en filmische effecten, maar aangrijpend werd het niet. In de Eerste symfonie liet hij eerst de teugels wat vieren, wat tot spanning én slordigheden leidde. In het tweede deel kneedde hij de parodistische boertigheid zo nadrukkelijk dat er sprake was van kitsch. De finale pendelde tussen magische momenten en pompende overdaad. Dat wordt spannend, wanneer de eigenwijze Gatti in juni Mahlers Vijfde leidt bij Loots oude orkest vol specialisten.