Gestrande reizigers brengen ode aan NS

Dienstmededeling: Marc Chavannes is op vakantie, Steven de Jong neemt tijdelijk het blog over. Verwarmde ‘wachttreinen’, een student die een uurtje extra kan blokken, vriendelijke conducteurs, geen toeslag op de hogesnelheidstrein Fyra, vertraging als onthaastkuur. En ook nog eens gratis koffie! “De mensen leven er heerlijk van op.” De sfeer zit er goed in bij

Dienstmededeling: Marc Chavannes is op vakantie, Steven de Jong neemt tijdelijk het blog over.

Verwarmde ‘wachttreinen’, een student die een uurtje extra kan blokken, vriendelijke conducteurs, geen toeslag op de hogesnelheidstrein Fyra, vertraging als onthaastkuur. En ook nog eens gratis koffie! “De mensen leven er heerlijk van op.”

De sfeer zit er goed in bij de gestrande reizigers. Althans, bij bepaalde reizigers, zo blijkt uit een inventarisatie van een paar honderd berichten over de NS op de mobiele microblogdienst Twitter.

‘Wat een service!’

Vastgevroren wissels, koude perrons, ingesneeuwde sporen; vervelend, maar we mogen NS en railbeheerder ProRail niet de schuld van het winterweer geven, vindt twitteraar Theun Evers. Daar is Martijn Han het mee eens. Hij heeft van een NS-medewerker een bekertje koffie gehad en noemt zich sindsdien een fan van het vervoersbedrijf. Van de klagers heeft hij geen hoge pet op. “Wat zijn we toch een sneu zeikvolkje”, zo twittert hij met zijn telefoon.

Ook Rob Kemperman wil de NS “een plusje” geven. “Die vriendelijke conducteurs maken mijn dag weer goed!” Marvin de Reuver sluit zich daar bij aan. Bij Lage Zwaluwe staat een verwarmde trein klaar, zo tipt hij. “Kun je lekker in wachten op de volgende trein! Goed zo NS.” Ingrid Lemmens maakt daar gretig gebruik van. “Wat een service van de NS.” En Anna Pruis is nog nooit zo snel van Amsterdam naar Rotterdam gereisd. “Lang leve de Fyra waar toeslag niet meer nodig is!”

‘Mooi landschap!’

Het zonnetje breekt door, meldt Martijn Reintjes vanuit de trein naar Limburg. Dat de spoorwegen wat problemen hebben met de dienstregeling lijkt hem geheel te ontgaan. “Ik doe de onthaastkuur van de NS. Mooi dat besneeuwde landschap!”


(Filmpje: “Hier kan NS een puntje aan zuigen”, schreef Shaak. Hij bracht deze sneeuwschuivende trein, de Southern Pacific, via Twitter onder de aandacht.)

Student Wieneke zat vanmiddag in de trein van Roermond naar Tilburg-West. Ze doet er bijna twee keer zo lang over. “Nu nog precies ‘n uurtje bloktijd voor het tentamen begint!”, zo pakt ze haar voordeel.

‘NS is eerlijk’

Waardering gaat ook uit naar de informatievoorziening van de NS. Jeroen Perquin maakte een foto van een display waarop staat: ‘Maak indien mogelijk geen gebruik van de trein. Risico: u bereikt uw bestemming niet’. Ze zijn wel heel eerlijk, merkt hij op. Marieke Berkhout is één van de velen die het negatieve reisadvies niet opvolgt. “I did it! Delft-Rotterdam per trein ging prima!” Ze bedankt iedereen die wél thuis is gebleven.

“Eindelijk is er weer reisbesef”, jubelt meneer Van Onderen. Maar het meest van alles wordt toch de gratis koffie gewaardeerd. Van Maastricht tot Groningen. “Dat is toch wel fijn in deze kou”, zegt Emma de Jong. Die koffie brengt Ro op een lumineus idee. “Ik zou zeggen, gooi het over de wissels…” Maar dan spreekt plots het duiveltje op zijn andere schouder. “…en over de medewerkers!”

Wat vindt u? Heeft u ook goede ervaringen met de opvang van de NS? Of herkent u zich niet zo in bovenstaand artikel?

NB: Alleen reacties onder vermelding van voor- en achternaam worden geplaatst.

    • Steven de Jong