Een op drie kijkers ziet wel eens televisie online

Een op de drie Nederlanders kijkt wel eens een televisieprogramma op internet. Mensen tussen 20 en 34 jaar kijken het meest tv online. Het populairst zijn informatieve en educatieve programma’s.

Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Kijkonderzoek (SKO), dat kijkcijfers meet in Nederland, en Stichting Internetreclame (STIR), dat online bereik meet. Het is voor het eerst dat het kijkgedrag op internet is uitgesplitst naar doelgroepen en genres.

SKO en STIR deden hun onderzoek in het eerste kwartaal van dit jaar. Internetgebruikers keken in die periode naar gemiddeld tien programma’s (streams) van de publieke omroep en RTL. Binnenkort hoopt men ook het online bereik van SBS te kunnen meten. De 20- tot 34-jarigen keken 13,4 programma’s in drie maanden.

Naast informatie en educatie zoeken mensen op websites als Uitzendinggemist.nl en RTLgemist.nl naar amusement en fictie. Dat laatste genre wordt door een kleinere groep bekeken, maar wel heel frequent. Het zijn de trouwe fans van soaps en series.

Hoe lang mensen online tv kijken kan pas volgend jaar worden gemeten, zegt Bas de Vos (SKO). „Een deel van het kijkgedrag, met name van jongeren, verplaatst zich naar internet. Online tv lijkt te concurreren met de gewone tv.”

Meer informatie op stir.nl en kijkonderzoek.nl