Beste lezer,

nrc.next krijgt een nieuwe eigenaar. Dit weekeinde is bekendgemaakt dat investeringsmaatschappij Egeria en de aandeelhouders van mediaconcern Het Gesprek overeenstemming hebben bereikt met onze aandeelhouders over de overname van NRC Media, het bedrijf waar de kranten NRC Handelsblad en nrc.next en de website nrc.nl onder vallen. De hoofdredactie, de redactie en de uitgever van NRC Media zijn zeer ingenomen met deze nieuwe eigenaren die, net als wij, veel vertrouwen hebben in een gezonde toekomst van de kranten NRC Handelsblad en nrc.next en de websites.

Gaat er nu veel veranderen, vraag je je als lezer misschien af. Maak je geen zorgen. Egeria en de aandeelhouders van Het Gesprek kopen NRC Media omdat zij geloven in de kracht van kwaliteitsjournalistiek. Omdat zij weten dat NRC Handelsblad en nrc.next samen een kwart miljoen abonnees hebben en meer dan 800.000 lezers bereiken. Je leest de krant omdat je vertrouwt op de inhoud van nrc.next zoals die nu is. De inhoud van de krant zal dan ook niet veranderen omdat de nieuwe eigenaren snel hun investering willen terugverdienen.

De afgelopen weken hebben onze aandeelhouders, De Persgroep Nederland en de Stichting Democratie & Media, ons geveild. Dat klinkt misschien wat kil en zakelijk. Moet dat nu met een krant, die toch een belangrijke maatschappelijke rol heeft als leverancier van onafhankelijke kwaliteitsinformatie? Moet je nrc.next en NRC Handelsblad verkopen aan de hoogstbiedende?

Onze eigenaar koos voor een veiling als de geëigende manier om alle geïnteresseerde partijen de kans te geven een bod uit te brengen. Daarbij was onze eigenaar bereid om te zoeken naar een nieuwe eigenaar die echt wil investeren in kwaliteitsjournalistiek en gelooft in de huidige strategie van NRC Media. Kern van die strategie is een onafhankelijke positie van de redactie, die gewaarborgd wordt door een redactiestatuut. Daardoor kan je er als lezer op vertrouwen dat de journalistieke koers van de krant zich vrij kan ontwikkelen.

NRC Media is samen met de nieuwe eigenaar van plan de komende jaren verder te investeren in de krant zoals je die kent. Wij maken in 2009, ondanks de kredietcrisis, een solide winst. Wij voorzien geen ingrijpende bezuinigingen. Onze strategie mikt op verdere groei en we verwachten bijvoorbeeld al in 2010 veel vooruitgang te boeken met onze digitale krant, de ePaper, en onze websites.

Birgit Donker, hoofdredacteur NRC Handelsblad

Titia Ketelaar, chef redactie nrc.next

Gert Jan Oelderik, uitgever NRC Handelsblad

Jessica Wit, uitgever nrc.next