BAA krijgt een kerstcadeautje van mededingingsautoriteiten

Het is een vroege Kerst voor BAA. Gisteren won de Britse luchthavenbeheerder zijn beroepszaak tegen de uitspraak van de Mededingingscommissie CC dat zijn luchthavenmonopolie moest worden doorbroken. Het is ook een klein beetje goed nieuws voor Ferrovial, het Spaanse bouwconcern dat de baas is van BAA.

Het beroepstribunaal van de CC besloot dat één lid van het onderzoekspanel aan ‘schijnbare bevooroordeeldheid’ leed. Professor Peter Moizer was opgetreden als adviseur van het Greater Manchester Pension Fund, dat sterke banden had met de Manchester Airports Group, een vermoedelijke gegadigde voor de luchthaven Gatwick bij Londen.

BAA was al begonnen zich te schikken naar de uitspraak uit maart van de CC. Gatwick, de grootste van de drie luchthavens die het concern binnen twee jaar moest afstoten, werd in oktober verkocht. Nu kan BAA proberen een overeenkomst te bereiken over de andere twee, het Londense Stansted en een van de twee Schotse luchthavens. Anders zal de hete aardappel weer in de schoot van het tribunaal terechtkomen.

De CC zit in de penarie. In het verleden heeft het tribunaal wel vaker een beroep tegen een bepaalde uitspraak gegrond verklaard, maar nooit een heel onderzoek in twijfel getrokken. Om zijn gezicht te redden, zou de CC er de voorkeur aan kunnen geven een of andere deal met BAA te sluiten.

Uiteindelijk zal BAA misschien toch nog meer luchthavens moeten verkopen. Het tribunaal had immers geen problemen met de logica van de uitspraak van de CC. Het zei zijn conclusie „met de grootst mogelijke aarzeling” te hebben bereikt. Maar BAA zal zeker in een betere onderhandelingspositie verkeren. Op z’n minst zal BAA niet in grote haast tot verkoop hoeven over te gaan.

Dit is het jongste goede nieuws voor BAA. Hoewel Gatwick voor een laag bedrag werd verkocht, is het concern er sindsdien in geslaagd voor bijna 1 miljard pond aan obligaties uit te geven, ter vervanging van zijn bankschulden. De controlerende aandeelhouders hebben onlangs 500 miljoen euro in het bedrijf gestoken, waardoor de balans verder werd versterkt. Ferrovial heeft ook het eigen huis beter op orde gekregen, door een autowegfusie met dochter Cintra te sluiten en succesvol de herfinanciering van oude schulden ter hand te nemen.

De feestdagen zijn nog niet eens begonnen, maar voor BAA en Ferrovial kunnen ze al niet meer stuk.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com

    • Fiona Maharg-Bravo