Een nieuwe eigenaar

NRC Handelsblad krijgt een nieuwe eigenaar. Dit weekeinde is bekendgemaakt dat investeringsmaatschappij Egeria en de aandeelhouders van Het Gesprek overeenstemming hebben bereikt met onze aandeelhouders over de overname van NRC Media, het bedrijf waar de kranten NRC Handelsblad en nrc.next en de website nrc.nl onder vallen. De hoofdredactie, de redactie en de uitgever van NRC Media zijn zeer ingenomen met deze nieuwe eigenaren, die net als wij veel vertrouwen hebben in een gezonde toekomst van de kranten NRC Handelsblad en nrc.next en de websites.

Gaat er nu veel veranderen, vraagt u zich als lezer misschien af. Maakt u zich geen zorgen. Egeria en de aandeelhouders van Het Gesprek kopen NRC Media omdat zij geloven in de kracht van kwaliteitsjournalistiek. Omdat zij weten dat NRC Handelsblad en nrc.next samen een kwart miljoen abonnees hebben en meer dan 800.000 lezers bereiken. En u heeft dat abonnement omdat u vertrouwt op de inhoud van NRC Handelsblad zoals die nu is. De inhoud van de krant zal dan ook niet veranderen omdat de nieuwe eigenaren snel hun investering willen terugverdienen.

De afgelopen weken hebben onze aandeelhouders, De Persgroep Nederland en de Stichting Democratie & Media, ons geveild. Dat klinkt misschien wat kil en zakelijk. Moet dat nu met een krant, die toch een belangrijke maatschappelijke rol heeft als leverancier van onafhankelijke kwaliteitsinformatie? Moet je NRC Handelsblad verkopen aan de hoogstbiedende?

Onze vorige eigenaar koos voor een veiling als de geëigende manier om alle geïnteresseerde partijen de kans te geven een bod uit te brengen. Daarbij was onze huidige eigenaar bereid om te zoeken naar een nieuwe eigenaar die echt wil investeren in kwaliteitsjournalistiek en gelooft in de huidige strategie van NRC Media. Kern van die strategie is een onafhankelijke positie van de redactie, die gewaarborgd wordt door een redactiestatuut. Daardoor kunt u er als lezer op vertrouwen dat de journalistieke koers van de krant zich vrij kan ontwikkelen.

NRC Media is samen met de nieuwe eigenaar van plan de komende jaren verder te investeren in de krant zoals u die kent. Wij maken in 2009, ondanks de kredietcrisis, een solide winst. Wij voorzien geen ingrijpende bezuinigingen. Onze strategie mikt op verdere groei en we verwachten bijvoorbeeld al in 2010 veel vooruitgang te boeken met onze digitale krant, de ePaper, en onze websites.

NRC Handelsblad bestaat komend jaar 40 jaar. Op 1 oktober 1970 fuseerden het Algemeen Handelsblad en de Nieuwe Rotterdamse Courant tot NRC Handelsblad. In de afgelopen decennia waren we eerst eigendom van de Dagbladunie, daarna van Elsevier, toen van de Perscombinatie Meulenhoff en laatstelijk van de Belgische Persgroep.

We verheugen ons op de krachtige combinatie Egeria en Het Gesprek. En we willen komend jaar graag met u ons 40-jarig bestaan vieren.

Birgit Donker, hoofdredacteur NRC Handelsblad

Gert Jan Oelderik, uitgever NRC Media

    • NRC Handelsblad
    • Gert Jan Oelderik
    • Uitgever Nrc Media
    • Birgit Donker