Sport in beeld

SAN FRANCISCO - DECEMBER 17: An image of professional golfer Tiger Woods is seen on an Accenture advertisement December 17, 2009 at San Francisco International Airport in San Francisco, California. Accenture was the first sponsor to end its sponsorship relationship with Tiger Woods following his car crash last month that led to news of several affairs. Accenture has begun to take down all ads featuring woods who appears in over 80% of their corporate ads. Justin Sullivan/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY == AFP

Even vrij vertalen: de weg naar grootse prestaties is niet altijd geplaveid. ‘Met goede bedoelingen’ is de Nederlander onweerstaanbaar geneigd eraan toe te voegen, op last van een eigen staande uitdrukking. De toevoeging is in het geval van deze gevallen engel nog toepasselijk ook. Overspelig! De enige prestatie waaraan men bij hem nog denkt is die tussen de lakens. Die in de sport worden tenietgedaan door zijn morele failliet – er schijnt een verband te zijn. Alsof, bijvoorbeeld, zijn wettige echtgenote niet iedere avond hoofdpijn kan hebben, waardoor hij niet anders kon dan zijn vertier buiten de deur te zoeken. Wie peilt de ziel, laat staan twee zielen, laat staan een huwelijk? Gans een volk, dat ook niet te beroerd was een schuldige aan te wijzen.

Hij.

Dit is een reclame-uiting, gefotografeerd op een vliegveld. Grappige gedachte, gezien het korenveld. Het pastorale karakter ervan roept ook vragen op over de gedachtegang van de bedenkers van de advertentie. Kennelijk associëren zij natuur niet met genot en ontspanning, maar zien zij die als een vijand, die verslagen moet worden. Met zorgelijk gezicht.

Weg met dat veld, storten dat asfalt. Plaveien is het doel.

Zijn advertenties soms welbewust schimmig, opdat we er over gaan lopen piekeren? Accenture, het bedrijf dat Tiger Woods voor tachtig procent van zijn reclame inzette, gaat de Woods-campagnes afbouwen. Maar deze advertentie kon net zo goed bedacht zijn na zijn val.

    • Pieter Kottman