Heus, Tiger Woods is ook maar gewoon een mens

De manier waarop grote adverteerders als Accenture en Gilette de golfer Tiger Woods laten vallen toont vooral aan dat deze adverteerders reclame toch vooral zien als gebakken lucht en niet als een communicatiemiddel met hun publiek en klanten (NRC Handelsblad, 14 december).

Neem Accenture. Dit bedrijf heeft meer dan manshoge billboards op vliegvelden waarin Tiger Woods getoond wordt in diverse penibele situaties op de golfbaan. Nu blijkt dat Woods ook een menselijke kant heeft. Deze man is zijn hele leven al gedrild om een topgolfer te worden. Stond op zijn derde al op de golfbaan en op zijn zevende was hij al serieus met topgolf bezig. Een normaal kind is op zijn zevende toch vooral bezig met buiten spelen en het wisselen van zijn voortanden. Blijkbaar leeft er in de directiekamer de gedachte dat Tiger écht de superman is zoals ze die op hun billboards presenteren. En niet een, weliswaar buitengewoon getalenteerd, maar ook gewoon mens met zijn eigen zwakheden en onzekerheden. Als Accenture een bedrijf was met waarden als kameraadschap en solidariteit dan had het wat meer tijd genomen en eerst eens rustig gekeken hoe Woods met zijn misstappen omgaat. Door hem direct te laten vallen toont het toch vooral een gebrek aan solidariteit en ruggegraat.

Staffan Meij

Den Dolder