Volg de muis, van metro naar metro

Germano Zullo & Albertine: Een dagje naar de stad. Nieuw Amsterdam, 3+, €12, 50.

Een krokodil loopt aan de lijn van een meisje een vogel achterna. Een superman tilt een locomotief op. Drie eenogigen in een vliegende schotel kijken toe. Een muis loopt naar de metro, rood koffertje in de hand. Vreemd? Ja, het is allemaal even vreemd en ook weer niet, doordat de wereld waarin deze figuren bestaan ook zo levendig en vreemd is dat ze er bij oppervlakkige beschouwing niet eens uitspringen. Stuk voor stuk dagen ze de lezer uit: vind mij!

Het echtpaar Germano Zullo & Albertine speelde dit spel eerder met het prentenboek Een dagje aan zee (2007). Voor Een dagje naar de stad volgden ze hetzelfde spannende stramien: zeven tekeningen van dubbele pagina’s, met op elk blad tussen alle mensen, dieren en gebouwen steeds zo’n 15 dezelfde (groepjes) figuren.

Eindeloos kun je terugbladeren en het verhaal van een ander personage volgen, of halverwege van spoor wisselen. Volg de muis, die van metro naar metro gaat. Hij rust uit voor een hapje kaas, en uiteindelijk stapt hij met andere muizen in een vliegtuig. En daar, een kekke dame uit winkelen – tasloos arriveert zij in de stad, om te eindigen als een soort kerstboom, behangen met aankopen. Superman houdt hier eens een waslijn op, daar ruikt hij even aan een bloem, en elders redt hij een berg koffers die anders van een lot als verloren bagage. Tegen het knettervervelende joch dat op elk tafereel ‘Ik wil die!’ jengelt, schreeuwt de moeder op de laatste bladzij eindelijk iets terug: ‘Nee!’ Een goochelaar tovert steeds een ander dier uit de hoge hoed. De man met het bord ‘Geluk voor iedereen!’ krijgt per pagina meer aanhangers.

Al die figuren zoeken en volgen geeft veel lol, en gewoon kijken ook. De mensen van Zullo & Albertine zijn van een Tante Sidonia-achtige slungeligheid, ze lopen van nek naar knie uit als een driehoek, ze hebben kleine hoofdjes en lange sprietbenen, of zijn gek lenig. Toch ‘kloppen’ ze allemaal, hebben niets van stripfiguren. De tekeningen zijn vol leven en over ieder verkeerslicht, iedere reclame in en iedere winkelpui is nagedacht. Mooi hoe door de doordachte composities alles even hard om de aandacht roept.

    • Simone van Driel