Adviseur: treinuitval bij sneeuw onnodig

WFA68T:TREIN ONGEVAL OSS:OSS;17DEC2009-Trein ongeval in Oss aan de megensebaan.WFA/hvdp/str.Hans van der Poel WFA HANS VAN DER POEL

In Zwitserland, Oostenrijk, Noorwegen en Zweden zouden ze „in een stuip liggen” om de Nederlandse problemen met spoorwegen bij winterweer. Onafhankelijk spoorwegadviseur Arco Sierts is helder: de uitval van zo veel treinen bij één dagje sneeuw is te voorkomen.

Het treinverkeer was gisterochtend door vorst en sneeuw ernstig ontregeld. NS en ProRail besloten ’s middags ongeveer de helft van alle treinen in het westen en midden van het land te schrappen. Vanaf half vier was geen treinverkeer mogelijk van en naar Utrecht Centraal. NS adviseerde reizigers de avondspits in de trein te mijden. In het noorden van het land reden de treinen van Arriva helemaal niet meer.

Vandaag rijden de treinen van Arriva van en naar Groningen en Leeuwarden eens per uur in plaats van ieder half uur. De meeste treinen van NS rijden weer volgens de normale dienstregeling. Rond station Den Haag HS reden korte tijd minder treinen door een ongeval.

De belangrijkste oorzaak, zegt Sierts, is dat het Nederlandse spoor „onverantwoord vol met treinen is gestampt”. „De marge om iets te doen bij uitvallende treinen is bijna nul. Elke uitvallende trein leidt meteen tot problemen met andere treinen.”

Ook is het aantal wisselstoringen te hoog, zegt Sierts, en duurt het te lang voordat ze zijn opgelost. „Dat komt door de privatisering van het spoorwegonderhoud. Voor die privatisering had NS het klein onderhoud en het storingsherstel in eigen beheer. Dat werkte subliem, het beste systeem ter wereld. De Japanners hebben zelfs nog bij ons afgekeken hoe het moest.”

Een woordvoerder van ProRail vindt dat de constatering van overvolle spoorlijnen wel wat „zwaar benadrukt” is. „We hebben het treinverkeer goed gepland, maar het is kwetsbaar. Toch is er nog wel ruimte op het spoor, zie onze proef om elke tien minuten een trein te laten rijden van Amsterdam naar Eindhoven.”

Ook de opmerkingen van Sierts over de wissels kan de ProRail-woordvoerder weerleggen. „We hebben 6.500 wissels in Nederland. Daarvan zijn er gisteren dertig gestoord, een aantal op cruciale plekken. De overige 6.470 hebben goed gewerkt. Je kunt je daar haast niet goed op voorbereiden. Auto’s en bussen strandden, het was een zware ochtendspits. Alle treinreizigers kwamen wél op hun bestemming. We hadden géén problemen met de bovenleidingen, géén computerproblemen.”

Helemaal typisch Nederlands zijn de problemen ook weer niet. De Britten reppen bij problemen over the wrong kind of snow.