Van Noord naar Zuid in 28 miljoen taxiritjes

Stel dat ik gevraagd was als ingenieur-adviseur om destijds Geert Dales te informeren over de Noord-Zuidlijn. De kans dat dat daadwerkelijk was gebeurd is gering, omdat ik ongeveer even technisch ben als een walnoot, maar toch. Als het zo was, dan zou ik het volgende betoog gehouden hebben in de raadsvergadering.

„Geachte voorzitter, geachte meneer Dales, leden van de raad. Na een kort maar intensief onderzoek kan ik u vertellen dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden. Of, relevanter in dit geval, meer wegen die van het Buikslotermeerplein (Noord) naar Station Zuid leiden.

„Eerst de (inmiddels gedateerde) feiten. We hebben te maken met een project van 1,4 miljard euro. Een metrotraject van om en nabij de 10 kilometer. We hebben het over een geschat aantal reizigers van 200.000 per dag. Laten we even aannemen dat van die 200.000 reizigers er 160.000 vaste klanten zijn en 40.000 variabel (toeristen, dagjesmensen, zakenmensen). Ik geef toe, dat laatste is enigszins grof geschat. Maar daar houdt u wel van, niet? Lekker grof schatten.

„Goed. Laten we de haalbaarheidsstudie meteen maar even overslaan en meteen doorgaan naar de alternatieven.

„Met 1,4 miljard euro kunnen we elke vaste klant een fiets aanbieden ter waarde van maar liefst 8.750 klinkende euri’s. Nou ik kan u vertellen, meneer de voorzitter, meneer Dales. Met een fiets van bijna negen ruggen ben je binnen een half uurtje van Noord naar Zuid. Als een scheet op schaatsen, mijne heren. En dat nog duurzaam ook.

„En wat dacht u van een heerlijk stukje lopen? Oké, dat gaat ruim twee uur duren. Maar toch, het scheelt weer in de bestrijding van obesitas. En de klant halen we gewoon over met 58 paar mooie wandelschoenen ter waarde van 150 euro per stuk. Met 58 paar flitsende doorstappers neemt zelfs de meest hardnekkige opstandige burger opgewekt de toeristische route. En wat een prachtige route is het: van het ene historische hoogtepunt naar de volgende: eerst langs het voormalig middeleeuws galgenveldje in Noord, dan langs Amsterdam Centraal, het Paleis op de Dam, de grachtengordel af, de Heinekenbrouwerij, de Pijp, even ogen dicht bij de RAI en je bent er al! Daarmee halen we die 40.000 dagjesmensen ook nog wel over. Niet dan?

„Niet goed? Dan kunnen we altijd nog 28 miljoen taxiritjes verloten à 50 euro.

„Geen verbouwing, geen overlast, geen verzakkingen.

„Hallo, meneer de voorzitter? Meneer Dales? Waarom loopt u nu weg...?”

Kimon Moerbeek