Wordt het deze velg of toch die?

China produceert inmiddels niet alleen meer auto’s dan de VS, Chinezen kopen er ook meer dan de Amerikanen.

Zo gaan de zaken goed bij de Porschedealer.

Visitors chat as they look at wheels at an auto parts exhibition in Shanghai, China, Wednesday, Oct. 21, 2009. The exhibition is showcasing modification parts for imported cars, many of them high-priced luxury models. (AP Photo/Eugene Hoshiko) AP

Glunderend kijkt de jongeman in het witte poloshirt naar „zijn” Porsche Cayenne die ronddraait op een met kunstbloemen versierd plateau. Terwijl zijn vader en zijn vrouw foto’s maken, zet Wang Lu (33) zijn handtekening onder het koopcontract.

In de marmeren hal van Plaza 66, tempel van het consumentisme in Shanghai, staan zes paren te wachten tot zij aan de beurt zijn, een pianist speelt deuntjes van Abba, er wordt dure Pu’er-thee geserveerd, en, zoals iedere zaterdag, is het beschaafd druk in de omringende winkels van Louis Vuitton, Gucci en Versace, dat alle vestigingen in Japan heeft gesloten en overgeplaatst naar China.

Wang is de vijfde klant deze ochtend van Porschedealer Jin Jing. „In de weekends verkoop ik er gemiddeld tien per dag, het hangt een beetje van het weer af. Door de week verkoop ik minder”, legt Jin (25) uit. Wang en Jin, koper en verkoper, schrijven nu – en daar zijn zij zich allebei van bewust – autogeschiedenis. 2009, het jaar van ‘Kopenhagen’, eindigt als het jaar waarin China voor het eerst meer auto’s maakt en verkoopt dan het land van Henry Ford.

Volgens onlangs gepubliceerde cijfers van de Chinese Associatie van Autofabrikanten in Peking en J.D. Power and Associates in Detroit zullen er voor het einde van het jaar in China 12,7 miljoen personenauto’s en vrachtwagens verkocht zijn, tegen10, 3 miljoen in de VS.

Van november 2008 tot november 2009 is de autoverkoop in China gestegen met 114 procent, terwijl de verkoop in de VS daalde met 37 procent. China vormt nu samen met India de snelst groeiende en grootste automarkt van de wereld.

Kopers zijn de nieuwe Chinese rijken zoals Wang Lu, die een eigen investeringsbedrijf heeft. De nieuwe Porsche is zijn tweede luxueuze auto, hij heeft al een Toyota Lexus, maar die gaat zijn vrouw nu gebruiken.

Dankzij mensen als Wang is China voor BMW, Mercedes, Porsche, VW, maar ook Ferrari een goudmijn en een reddingsboei. Deze Europese automakers hebben de verkoop zien stijgen: met 224 procent (Mercedes) en 217 procent (BMW).

Kopers zijn ook Sun Yu (31), die samen met zijn vriendin rondslentert in de uitbundig versierde verkoophal van Geely in Shanghai-Minhang, een uitgestrekte buitenwijk aan de westelijke rand van de stad. Een volledig uitgeruste Geely CE, die erg veel lijkt op de Toyota RAV4 en nog geen 9.500 euro kost, heeft zijn belangstelling.

Een Chinees rockbandje produceert in een uithoek van de hal lawaai, bij de ingang serveren meisjes in Geely-uniform warme en koude snacks. Kopers hebben hun complete families meegenomen. Het is er warm en gezellig, of op z’n Chinees rennao.

Ma Yu, senior manager van een restaurant van de Kungfu-keten (het Chinese equivalent van McDonald’s), vertelt dat hij zijn motorfiets aan de kant wil zetten en besloten heeft een auto te kopen. „Dit is de belangrijkste beslissing van mijn leven”, zegt hij.

Met een maandsalaris van nog geen 500 euro per maand is de aanschaf inderdaad een hele stap, maar hij heeft gespaard en kan makkelijk lenen. En wat helpt is het besluit van de autoriteiten: de verlaging van de btw op auto’s met motoren tot 1,6 liter (naar 5 procent) blijft gehandhaafd.

Comfort en vooral design spelen een belangrijke rol bij zijn keuze, gevolgd door zuinig verbruik. „Iedereen denkt dat de benzineprijzen volgend jaar omhoog gaan, omdat de olieprijzen weer stijgen”, zegt Ma Yu, die misschien toch een goedkoper model, zoals een BYD 1,3 van net 5.000 euro, moet kiezen. Over ‘Kopenhagen’ heeft hij op de televisie in de metro iets gezien, maar dat interesseert hem niet. „Maar we zijn wel voor schone lucht in de stad en schone rivieren, dat lijkt mij belangrijker voor de gezondheid dan dat het warmer wordt”, meent zijn vriendin.

In de straat met tientallen dealers is ook de showroom van Shanghai Automotive Industry (SAIC) gevestigd. General Motors kondigde vorige week aan een joint venture met het Chinese staatsbedrijf te vormen voor de Aziatische markt.

Midden in de toonzaal staat de pas geïntroduceerde MG 6 in de uitvoering met een 1,8 liter turbomotor. SAIC is van plan volgend jaar in Groot-Brittannië een fabriek te openen, zodat de Britten weer in een (Chinese) MG kunnen rijden. Een feit dat in de Chinese zakenpers eerder breed werd uitgemeten als een teken van zakelijk en technisch vermogen. Het Britse, toen 85-jarige MG Rover ging in 2005 failliet en MG werd door Nanjing Motors, in 2007 opgegaan in SAIC, opgekocht. De nieuwe MG wordt in China een concurrent voor de Honda Civic, de Toyota Corolla en VW Golf.

Behalve de lage kosten van aanschaf (een gemiddelde middenklasser in China kost, inclusief belastingen, tussen 10.000 en 13.000 euro) spelen de lage brandstofprijzen een belangrijke rol in de groei van de Chinese markt. „Een prijsverhoging is onvermijdelijk, een liter benzine kost nog geen 1 euro. Maar dat zal niet leiden tot een afremming van de groei van de verkoop”, denkt autoanalist Ye Sheng van B.Thinking Management in Shanghai. „De Chinese autoproducenten maken steeds betere en zuinigere motoren. En dat geldt ook voor de Japanse en Europese bedrijven.” Het zal niet verhinderen dat de vraag naar benzine (naar olie dus) in de komende jaren zal exploderen.

Volgens Ye is het een kwestie van tijd voordat een van de automakers in een van de Chinese Detroits (Peking, Shanghai, Guangzhou, Changchun, Wuhan en Chongqing) de rol van Toyota als grootste autofabrikant van de wereld overneemt. Hij zet zijn geld op SAIC. Maar ook Geely, dat op het punt staat Volvo over te nemen, is kanshebber en dat geldt helemaal voor BYD (Build Your Dreams).

BYD is inmiddels de grootste autoproducent van China en weet zich gesteund door de Amerikaanse investeerder Warren Buffet. Het concern in Dongguan introduceert in 2010 de eerste Chinese elektrische auto in Los Angeles.