Philips: geen verlies meer op televisies

Technologiebedrijf Philips zal in 2010 geen verlies meer lijden op de productie van televisies, een tak die de Nederlandse firma jarenlang grote tekorten bezorgde.

Dat maakte Philips vandaag bekend tijdens een vooruitblik op de resultaten van zijn consumentendivisie. De omzet van deze zogeheten Consumer Lifestyle-tak zal het vierde kwartaal van 2009 naar schatting op 2,8 miljard euro uitkomen. In 2008 bedroeg de kwartaalomzet nog 3 miljard, in 2007 zelfs nog 4,4 miljard euro.

Philips schrapte in het afgelopen jaar 6.000 banen – 5 procent van het totaal aantal werknemers – om het crisisjaar door te komen. Het elektronicaconcern reorganiseerde eerder al de consumentendivisie door bedrijfstakken samen te voegen. Vergeleken met 2007 scheelt dat 200 miljoen euro, aldus topman Andrea Ragnetti.

De verkoop van tv’s besloeg in 2008 bijna de helft van omzet van de consumentendivisieie en leverde daardoor een grote (verlieslatende) bijdrage. Inmiddels heeft Philips de moed opgegeven om in ‘moeilijke’ markten nog te concurreren met Aziatische tv-producenten die een stuk goedkoper kunnen produceren. Het bedrijf stopte met de tv-verkoop in onder meer Noord-Amerika, Zuid-Afrika en Australië door het Philips-merk in licentie te geven.

Daarnaast specialiseerde Philips zich in markten als West-Europa in duurdere tv’s. Pronkstuk is een scherm van 4.000 euro dat films in bioscoopformaat (21:9) vertoont.