KPN legt geen landelijk glasvezelnetwerk aan

Telecomprovider KPN is niet van plan om de snelle glasvezelverbindingen in heel Nederland uit te rollen. Dat heeft het bedrijf besloten na een lange testperiode in tien verschillende gemeenten.

In plaats daarvan wil KPN per stad bepalen of glasvezel voldoende marktaandeel kan halen om de aanleg – à 1.000 tot 1.500 euro per huishouden – te rechtvaardigen.

Als alternatief voor kabelinternet en -tv introduceert de telecomprovider in het tweede helft van 2010 VDSL, een snellere opvolger van de huidige ADSL-producten.

KPN verzorgt 44 procent van de breedbandinternetverbindingen in Nederland. Gisteren maakte het bedrijf de strategie bekend voor zijn consumentenproducten, waar internet, digitale televisie en telefonie onder vallen. „Glasvezel is de techniek van de toekomst”, aldus Baptiest Coopmans, verantwoordelijk KPN-bestuurslid. „We verwachten dat het aantal diensten over dat netwerk sterk zal groeien.”

Uit een evaluatie van een test in tien gemeenten blijkt KPN een marktaandeel van 30 procent te kunnen behalen met Fiber to the home, de snelste technologie waarbij glasvezel tot in huis wordt gelegd. Fiber to the curb, waarbij de laatste verbinding van de hoek van de straat tot aan huis nog koperlijn is, blijft steken op 22 procent maximaal marktaandeel.

KPN zegt dat het aanleggen van de nieuwe netwerken met joint venture Reggefiber probleemloos is verlopen. Maar er waren wel grote problemen met het aannemen van nieuwe klanten, omdat het computersysteem voor klantenregistratie nog niet klaar was. Daardoor heeft KPN het inschrijven van nieuwe glasvezelklanten moeten stoppen. „We willen problemen voorkomen zoals ze destijds met internetplusbellen ontstonden”, zegt Coopmans. Toen kon KPN de toeloop van nieuwe klanten niet aan, waardoor lange wachttijden en veel ergernis ontstonden bij geïnteresseerde gebruikers.

Lees een achtergrondverhaal over de glasvezelverbindingen via nrcnext.nl/links