Snoepfabrikant Cadbury heeft verdediging tegen Kraft op orde

Cadbury heeft ervoor gekozen weinig te zeggen, in afwachting van een geloofwaardig bod van het Amerikaanse voedingsmiddelenconcern Kraft. De verdedigingsstrategie bestaat tot nu toe uit verwijzingen naar de verbeterende vooruitzichten en een herhaling van de aanvallen op Kraft, maar de Britse snoepproducent zal zijn echte kruit in de onafhankelijkheidsoorlog tot na de Kerstdagen droog houden.

Niemand verwacht dat het huidige bod van Kraft van 10,1 miljard pond die oorlog meteen zal beslechten, en uit de geschiedenis van vijandige overnames blijkt dat het te snel verschieten van te veel munitie een fatale vergissing kan zijn. De kloof tussen de (bijna onveranderde) aandelenkoers van Cadbury en het huidige bod is in grote lijnen comfortabel genoeg om het bedrijf buiten schootsafstand te houden.

De verdedigingsstrategie zorgt er wel voor dat de inzet wordt verhoogd, doordat de doelstellingen voor zowel de omzet als de winstmarges hoger uitvallen en de dividendvooruitzichten voor de komende twee jaar zijn verbeterd.

Er wordt gezinspeeld op de belangstelling van andere bieders, maar het was niet nodig ze met naam en toenaam te noemen. De stoottroepen van Hershey en Ferrero kunnen achter de hand worden gehouden.

Het laatste moment waarop Cadbury zijn financiële munitie kan afvuren is 12 januari. Dat is onprettig voor Kraft, omdat dit Cadbury in staat zal stellen met bijna goedgekeurde cijfers over 2009 te komen, en met een zelfverzekerde – en door de mededingingsautoriteiten onderschreven – voorspelling voor 2010. De zich herstellende economieën in het Westen en de groeiende markten van India, het Midden-Oosten, Afrika en Zuid-Amerika zullen die verwachting geloofwaardiger maken.

De langdurige belegering van Kraft is gebaseerd op het voortdurend onder druk houden van de aandeelhoudersbasis van Cadbury, om de aandelen in de handen te doen belanden van kortetermijnbeleggers, die maar al te graag genoegen nemen met een bescheiden rendement. Te oordelen naar de marktgegevens is het succes van deze strategie tot nu toe beperkt geweest. Cadbury verkeert nu in de positie zijn aantrekkingskracht tentoon te spreiden.

Een periode van extra kapitaaluitgaven en investeringen eindigt bij Cadbury, waardoor het bedrijf de rendementen voor de aandeelhouders kan verhogen. Analisten voorspelden al een verbetering van de kasstroom en een gestage vermindering van de schuldenlast.

In januari zou Cadbury een aanzienlijke stijging van de dividenduitkering wereldkundig moeten kunnen maken. Zelfs een stijging met 10 procent zou betekenen dat slechts iets minder dan de helft van de vrije kasstroom hoeft te worden uitgekeerd. Laat de strijd maar beginnen.

Alexander Smith

    • Alexander Smith