Cadbury wijst bod Kraft af

Het kat- en muisspel tussen de Britse chocolademaker Cadbury en het Amerikaanse voedingsconcern Kraft gaat onverminderd door. Nadat Cadbury gisteren opnieuw een vijandig bod van Kraft afwees, reageerden de Amerikanen onverstoord. „We hebben van Cadbury niets vernomen wat ons verbaast”, zei bestuursvoorzitter Irene Rosenfeld vanmorgen in een verklaring.

Rosenfeld blijft erbij dat er een „verlokkelijke strategische en financiële rationale” zit in de combinatie van beide bedrijven. Het laatste bod van Kraft, bijna 11 miljard euro, ligt bijna 10 procent onder de huidige beurswaarde van Cadbury, dat een flinke koersstijging heeft doorgemaakt sinds het begin van de biedingen. Om zijn aandeelhouders tevreden te houden, heeft Kraft gisteren de langetermijndoelstellingen verhoogd. Bestuursvoorzitter Roger Carr van Cadbury waarschuwde zijn aandeelhouders gisteren dat Kraft uit is op een koopje: „Laat Kraft uw bedrijf niet stelen met zijn bespottelijke bod.”

Analisten voorzien een biedingenstrijd. Kraft is tot nu toe de enige die een bod heeft uitgebracht, maar ook de Amerikaanse chocoladefabrikant Hershey en het Italiaanse familiebedrijf Ferrero zouden een overname bestuderen. Om de buit binnen te halen, zou Kraft zijn bod moeten verhogen van 729 pence per aandeel naar ten minste 800 pence per aandeel, zo denken analisten geraadpleegd door persbureau Reuters.