Eerste klik gratis, maar niet altijd

Google meldde onlangs dat het haar First Click Free programma wijzigt, mogelijk onder druk van Murdoch. First Click Free (FCF) maakt het een uitgever mogelijk het betaaldeel van een site toegankelijk te maken voor Google. De eerste klik vanuit Google naar het betaaldeel moet dan gratis zijn, daarna kan de site de gebruiker vragen zich

De paywall op wsj.comDe paywall op wsj.com

Google meldde onlangs dat het haar First Click Free programma wijzigt, mogelijk onder druk van Murdoch. First Click Free (FCF) maakt het een uitgever mogelijk het betaaldeel van een site toegankelijk te maken voor Google. De eerste klik vanuit Google naar het betaaldeel moet dan gratis zijn, daarna kan de site de gebruiker vragen zich als abonnee te registreren. Uitgevers mogen sinds 1 december de gratis toegang beperken tot 5 pagina’s per gebruiker per dag. Hiermee doet ook Google een stapje richting betaald nieuws.

De site van de Wall Street Journal, wsj.com, maakt gebruik van FCF. Zo bevindt het artikel ‘Springer to Launch Paid Online Content‘ zich in het betaaldeel en moeten bezoekers zich abonneren om het hele artikel te lezen. Benader je hetzelfde artikel via de zoekresultaten van Google, dan is het gratis te lezen. Veel redacteuren van NRC blijken bereid te zijn deze omweg te gebruiken om registratie te vermijden.

Zoeken op ‘read wsj for free‘ leert dat de paywall van wsj.com ook te omzeilen is door middel van ‘referrer spoofing‘: bij het opvragen van een pagina van wsj.com stuurt de browser dan op verzoek van de bezoeker de mededeling mee dat hij van google.com komt. Het is dan niet meer noodzakelijk om de omweg via Google te gebruiken. Deze methode vereist een eenmalige (voor digibeten complexe) handeling, en resulteert in een site waar geen paywall meer lijkt te zijn.

De recente aanpassing van FCF maakt het lastiger de paywall te omzeilen. WSJ kan nu besluiten de gebruiker na 5 pagina’s die dag geen artikelen meer gratis aan te bieden. De hierboven beschreven omweg werkt dan niet meer. Als je na 5 keer nog eens keer klikt op een zoekresultaat in Google naar wsj.com, stuit je onherroepelijk op de paywall. Dit is eigenlijk in tegenspraak met de richtlijn van Google zelf, die cloaking verbiedt. Cloaking is de praktijk waarbij verschillende inhoud wordt aangeboden aan gebruikers en aan zoekmachines.

Dit brengt me tot de volgende vraag: is First Click Free een slimme manier om het betaaldeel van een site te ontsluiten, of zal iedereen de gratis omweg gebruiken?

    • nrclab