Droeve erotische relatie met de fruitmachine

Buijsman, Beer

Theater

Casino door Norfolk

T/m 23/12. Inl: rotterdamseschouwburg.nl.

De croupier draagt vals haar. Ze staat over de speeltafel gebogen en haalt vreemde streken uit, alsof ze de roulette betovert. Rien ne va plus, prevelt ze. Een jonge, verlegen vrouw komt op, ze vraagt of je een immens bedrag in één keer kunt winnen. Dat kan. „Maar”, werpt ze tegen, „de bank wint altijd.”

Jong toneelcollectief Norfolk vroeg voor Casino acteur Jeroen Willems als regisseur op afstand. In de vertraagde acts, de intens gewisselde blikken, de muzikaliteit van het spel is inderdaad Willems’ hand te herkennen.

Surrealistisch en bizar is de sfeer die overheerst. Schitterend is de act van Loes Haverkort die als een langbenige amoebe over de grond glijdt, vervolgens traag een barkruk en tot slot de bar beklimt. Hannah van Lunteren in een rolstoel en Rosa Reuten vechten een angstwekkende ruzie uit over een sieraad. Marieke de Kleine is sterk als de bazige vrouw die aanvankelijk iedereen in haar macht heeft, maar uiteindelijk instort en daarna een droeve, erotische verhouding aangaat met de fruitmachine, de 9 Liner.

De enige mannenrol is voor Tibor Lukács. In deze vrouwelijke gemeenschap trekt hij alle verlangens als vanzelf naar zich toe. In een bedeesde rol erkent Rosa Reuten dat ze over hem droomde en dat hij haar gezicht in de slagroomsoezen duwde.

De teksten van Casino zijn onder meer afkomstig van schrijfster Elfriede Jelinek en de Zweedse cineast Roy Andersson. In een decor dat de rood-zwoele sfeer van een nachtclub uitstraalt, komt de vergeefse roep om liefde mooi tot uiting. Aan de vorm is te zien dat de actrices improvisatie belangrijk vinden; ze hebben de eigen levensverhalen tot uitgangspunt genomen. Hannah van Lunteren maakt van de invaliditeit van haar personage een schrijnend geval, vooral als aan het slot haar verlamde benen op de speelvloer liggen als geknakte bloemen.

Kester Freriks