Een 'kanskaart' voor Heineken

De Mexicaanse brouwerij Femsa Cerveza is te koop. Er zijn vier gegadigden voor overname. Vooral Heineken zou Femsa graag inlijven om zo voet aan de grond te krijgen in Zuid-Amerika.

Alle ogen van de grote bierbrouwers in de wereld zijn in deze tijd gericht op Mexico. Daar staat bierbrouwer Femsa Cerveza sinds twee maanden in de etalage. De producent van 35 biermerken, waaronder Sol en Dos Equis en Tecate, is een felbegeerde overnameprooi omdat Femsa volgens analisten één van de laatste grote brouwconcerns in Latijns-Amerika is die te koop komt.

Volgens berichten in de buitenlandse media hebben er zich tenminste vier gegadigden gemeld op het hoofdkantoor van het bedrijf in Monterrey dat grotendeels in het het bezit is van Mexicaanse families. Behalve het Japanse Kirin en het Ierse Diageo zijn dat het Brits-Zuid-Afrikaanse SABMiller en het Nederlandse Heineken. Analisten verwachten dat de strijd om Femsa vooral tussen de laatste twee zal gaan. Maar, liet Femsa weten, „dat er gesprekken gevoerd worden is geen enkele garantie dat het leidt tot een definitieve overeenkomst.”

Met name Heineken heeft er belang bij deze boot niet te missen. Analist Jan Meijer van investeringsbank Theodoor Gilissen noemt het „de kanskaart” voor Heineken om Zuid-Amerika binnen te komen. Heineken sloot eerder met Femsa al een contract voor de distributie van zijn Mexicaanse bieren in Noord-Amerika. En die verkopen daar heel goed, veel beter dan de eigen exportmerken Heineken en Amstel die de Amerikanen steeds vaker te duur vinden. Als een ander Femsa overneemt, kan Heineken ook dit lucratieve samenwerkingscontract dat tot 2017 loopt verliezen.

Femsa is een van de twee grote brouwers in Mexico, waarvan ieder bijna de helft van de markt in handen heeft. De ander is Grupo Modelo, brouwer van onder meer Corona, die sinds de overname van Anheuser-Busch door InBev voor de helft is ingelijfd door het Belgisch-Brazilaanse conglomeraat AB InBev. Femsa heeft ook een belang van 83 procent in de Braziliaanse brouwer Kaiser. Daarnaast is Femsa de grootste bottelaar ter wereld voor Coca Cola. Ten slotte heeft Femsa in Mexico duizenden OXXO-winkels, gemakswinkels à la AH to go, waarin het bedrijf behalve snacks ook veel van de eigen bieren en Coca Cola verkoopt.

De verkoop van de bierbrouwactiviteiten van Femsa zou volgens de Wall Street Journal zo’n 9 miljard dollar moeten opbrengen, omgerekend ruim 6 miljard euro. En dat is veel voor Heineken dat nog druk bezig is de overname van Scottish & Newcastle voor ruim 10 miljard euro in 2008 te verteren. Het bedrijf heeft daardoor nog steeds een flinke schuld op de balans staan. Binnen de huidige schuldratio's die zijn afgesproken met de banken kan Heineken volgens analisten echter nog 2 miljard euro extra lenen. De rest van de overnamesom zal met een aandelenuitgifte gefinancierd moeten worden.

Maar dat is in het geval van Heineken een probleem, want de erfgenamen van Freddy Heineken houden graag een controlerend belang in de brouwer. Uitgifte van nieuwe aandelen zou hun belang doen verwateren. De Heinekens, onder aanvoering van Charlène de Carvalho-Heineken, bezitten via het investeringsvehikel L’Arche Green 58,78 procent van de aandelen in Heineken Holding, een houdstermaatschappij die een nipte meerderheid (50,005 procent) van de aandelen van het brouwersconcern Heineken in bezit heeft. Als er nieuwe aandelen zouden worden uitgegeven, zouden de Heinekens daar op zijn minst een gedeelte van moeten kopen om hun dominante greep op het bedrijf te houden.

Maar volgens analist Richard Withagen van SNS securities moet dat geen probleem zijn. „Ik kan natuurlijk niet op hun bankrekening kijken, maar er is de afgelopen jaren behoorlijk wat dividend die kant op is gegaan.”

Een andere mogelijkheid zou zijn, dat de transactie deel in aandelen betaald zou worden. Dat is voor de Mexicaanse families aantrekkelijk omdat ze zo de mogelijkheid krijgen deel te nemen in een mondiaal bedrijf, terwijl zij voorheen beperkt waren tot hun thuisland. Maar dan zouden de Heinekens wel vreemde families naast zich moeten dulden, die ook graag meesturen bij Heineken.

De gouden kans voor Heineken komt op het verkeerde moment. Het bedrijf zal alles op alles moeten zetten om deze slag te winnen. De grote tegenstrever SABMiller heeft financieel gezien een veel betere uitgangspositie dan de Amsterdamse brouwer. Het heeft geen grote schulden en kan daardoor makkelijker aandelen uitgeven. SABMiller heeft al 30 procent van de Amerikaanse biermarkt in handen en kan daar dus meer kostenvoordelen halen dan Heineken. Het bedrijf heeft in 2005 een succesvolle overname gedaan van de Colombiaanse brouwer Grupo Bavaria. En ten slotte heeft SABMiller al goede contacten met Coca Cola, voor wie het ook bottelt.

Maar volgens Jan Meijer van Gillissen kan het voor aandeelhouders „geruststellend” zijn dat Heineken niet de grootste kansmaker is. „Bij de overname van Anheuser-Busch door Inbev hebben we gezien dat de aandelen na zo'n overname door een diep putje zijn gegaan.”