Autorijden als computergame

De Honda Insight beloont de zuinige rijder: wie rustig gas geeft, laat digitale bloemen bloeien.

Alle nieuwe auto’s zijn baby’s. Vooral leuk als ze nieuw zijn en smetteloos. En ze doen allemaal hun best om je in te pakken. De Honda Insight wil maar één ding en dat is zuinig rijden. Daartoe is midden in je blikveld bovenop het dashboard een dakkapelletje geplaatst met de snelheidsmeter. De achtergrond ervan kleurt blauw of groen, al naar gelang je energieverbruik. Zodat je bij iedere beweging van je rechtervoet maar aan één ding denkt – hoe hou ik ’m groen.

Autorijden als computergame dus, met een dito digitale beloning. Wie netjes rijdt laat in het centrale display aan een stengeltje blaadjes groeien! Na vier dagen met een gemiddelde van 5,3 liter benzine op 100 kilometer had ik al vier blaadjes verdiend. Bijna was ik toe aan de Hoofdprijs Lage CO2-Uitstoot. Dan krijgt het steeltje namelijk ook een knopje. Je hebt dan een bloemetje bij elkaar gereden. Lief, hè? En ook een beetje knullig wat de Japanse ‘eco-assistent’ van Honda heeft bedacht. Het herinnert aan de Tamagotchi’s, de virtuele huisdiertjes uit de jaren negentig. Nu voor grote auto-mensen.

Maar het werkte wel. Ik ben de 100 kilometer per uur nauwelijks voorbij geweest. En heb zo vaak mogelijk met de Eco-knop en de cruisecontrol aan gereden. Maar hou ik dat vol als de nieuwigheid eraf is? Blijf ik dan ook staren naar de wijzer die aangeeft wanneer je elektriciteit wint en gebruikt? Oftewel tussen charge (groen) en assist (blauw)? Voor het eerst is remmen fun. De meter zwiept in het groen.

Of ga ik na een maand of wat weer gedachteloos gas geven? Net als al die andere hybriderijders die me op de snelweg met 140 voorbijschieten. Ik verbeeld me dat het goedkopere leaserijders zijn, die hun Punto’s en Polo’s konden inruilen voor de chiquere hybrides van Toyota en Honda. Dankzij het kabinet dat de bpm schrapte, de bijtelling verlaagde en volgend jaar geen motorrijtuigenbelasting meer heft op hybrides. Nederland heeft nu het hoogste marktaandeel hybrides in Europa: 4 procent. In België: 0,20 procent.

Elektro-hip

Semi-elektrisch rijden wordt dus interessant gemaakt. Behalve idealisten kunnen hybrides nu ook prijskopers trekken. Voor hen telt deze Honda Insight, krap een jaar op de markt, als instap-hybride. De Honda oogt wat kleiner, maar ziet er verder net zo elektrohip uit als de Prius. Hoeveel goedkoper zou de Insight eigenlijk zijn? Is dit de nieuwe Eend voor de geëngageerde automobilisten van vandaag? Zo één waar een Milieudefensiesticker niet alleen op kan, maar op hoort, als statement? Of is het de Kever van nu – de eerste hybride volksauto? Ik neem me voor de prijslijst nog dicht te laten.

Een basisauto is het in elk geval niet. Deze (duurste) elegance-versie biedt regelbare stoelverwarming, parkeersensoren, automatische ruitenwissers, inklapbare en verwarmbare spiegels, handsfree telefoonbediening. Niets wijst op inleveren. De automaat is eventueel met modieuze flippers aan het stuur te bedienen. Eigen telefoon en mp3-speler plug ik zo in. Alleen het plastic dashboard geeft een budgethint. Knoppen, verlichting en panelen, het is net een goedkope stereotoren uit Taiwan. Maar binnen twintig minuten heb ik alle functies op de tast gevonden. De bediening is standaard en voorspelbaar. Aan de Prius moest ik een dagje wennen.

De vergelijkingen met de Prius dringen zich op. Het uitzicht naar achter is vergelijkbaar slecht. Beide auto’s hebben de windtunnelvorm, met een vrijwel liggende achterruit. De bagageruimte is beperkt, ook door het accupakket. Beide hebben de prettige traploze CVT-automaat, nog bekend uit de vroegere DAF/Volvo’s. De Insight oogt smaller en voelt kleiner aan: hij blijkt 168 kilo lichter dan de Prius. Wie langer dan 1,90 meter is moet niet al te rechtop achter het stuur van de Insight willen zitten. Bij de Prius waren de marges voor hoofdruimte groter.

Zowel de elektro- als de benzinemotor is bij de Insight kleiner. De Prius kan louter elektrisch rijden. In de praktijk: file rijden, parkeren. Voor de Insight is elektriciteit alleen hulpvermogen. De besparing komt uit een startstopsysteem, dat feilloos werkt. De Prius heeft een uitstoot van 92 g/km – de Insight 105 g/km. De Prius rijdt comfortabeler dan de Insight.

Zo werd ik steeds benieuwder naar de prijslijst. De Insight was op de weg in vrijwel alles voldoende tot goed. Iets meer wind- en motorgeruis, net wat minder soepele vering. Net iets minder koersvast op de snelweg. Duidelijk de nummer twee achter de Prius, dus. Alleen, wat zou het verschil in euro’s zijn? Na drie dagen moest ik het weten. De gereden Insight blijkt in 2010 22.600 euro te kosten. Een basis-Prius is nu ongeveer 25.000, een basis-Insight straks 19.500. De volkshybride komt er dus aan.

    • Folkert Jensma