Voor elkaar geschapen

cd pop

Torre Florim & Roos RebergenDe Speeldoos

‘Het is al vaker gebeurd/ iemand dood, iemand dood/ kuiltje maken, bloem op deksel leggen, kist begraven.’

Dit is het couplet van het eerste nummer van De Speeldoos, de nieuwe mini-cd van Torre Florim (voorman van De Staat), samen met Roos Rebergen, ook bekend als Roosbeef.

Op verzoek van Dichterbij, een zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking, hebben Florim en Rebergen liedjes gemaakt op basis van gedichten van hun cliënten. Zoals de tekst van ‘Iemand Dood’ zijn ook de teksten van de andere vijf nummers: simpel, direct en raak als een vuistslag.

Zingend zijn de strenge Florim en de hier aanhankelijk klinkende Rebergen voor elkaar geschapen. Ze zingen soms een eigen nummer of wisselen elkaar af binnen één liedje. Andermans woorden blijken ze met voldoende inleving te kunnen brengen: de herhaalde tekst van ‘Jezus Is De Zoon Van God’ klinkt grappig en dreigend tegelijk.

Die liedteksten, die werden geschreven door verstandelijk gehandicapten, werden in sommige gevallen gebruikt als uitgangspunt voor Florim en Rebergen, en soms waren ze direct te zingen. De kinderlijkheid die veel teksten kenmerkt, past uitstekend in een popliedje; het lijken geconcentreerde versies van het soort nummers dat Roos Rebergen toch al schrijft.

Florim en zijn band De Staat, en Rebergen als Roosbeef zijn dit jaar allebei indrukwekkend gedebuteerd: De Staat met de cd Wait For Evolution, en Roosbeef met Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten. Voor beiden is de muziek op De Speeldoos een nieuwe stap.

De door Florim gemaakte muziek is ook op dit album mild industrieel, met repeterende riffs en militaire ritmes, maar voor zijn doen is het zachtaardiger. Voor Rebergen, die bekend is om haar akoestische stijl, is deze muziek juist strakker en steviger.

Grappig is de melodie van ‘Ik En Mijn Vriendin’ omdat hij goed bij de inhoud van het liedje past: het deuntje doet denken aan een nostalgische tv-serie en de tekst verwijst met weemoed naar de jeugd en de bijbehorende onverwoestbaar lijkende hartsvriendschappen.

De Speeldoos is een in alle opzichten heugelijke en verrassende ontwikkeling: voor Florim, voor Rebergen en voor het Nederlandstalige lied in het algemeen.

    • Hester Carvalho