Film - En verder

The Tribunal

The Tribunal is een politieke thriller over het werk van een openbaar aanklager van het Joegoslavië Tribunaal. Ethische dilemma's in het werk van justitie worden blootgelegd. Schmid liet zich inspireren door politieke Hollywoodfilms uit de jaren ’70 en maakte een film over de grenzen van het recht en de (on)macht van de diplomatie. The Tribunal werd onder meer genomineerd voor de Gouden Beer van Berlijn. In de serie Film en (on)recht geeft jurist en rechtsfilosoof Heikelien Verrijn Stuart donderdag 17 december eerst een introductie op de film in SPUI25 van 17-18u; daarna wordt The Tribunal in het vlakbijgelegen Filmmuseum vanaf 19u gedraaid. Er is ook een dinerarrangement voor €20,- (om 18u) in café-restaurant Vertigo. Res 020-5891400. Inl www.spui25.nl

Latcho drom

Tony Gatlifs tweede film uit 1993, Latcho drom, (‘Goede reis’), begint in Noordwest-India, met een beeld van stromend water. Sterke metaforische beelden die de bron aanduiden waaruit de zigeunercultuur zo’n duizend jaar geleden is ontstaan. In deze muzikale documentaire droom laat Gatlif zonder dialogen de voortdurende trektocht zien van de Roma’s: van India, via Egypte en Turkije, naar Europa. Met muziek, dans, beeld en geluid maakt Gatlif duidelijk dat de Roma het altijd zwaar te verduren hebben. Regie: Tony Gatlif. In: 6 bioscopen.

The Cove

Het is allemaal de schuld van Flipper, zegt zijn voormalige trainer Ric O’Barry in de documentaire The Cove, van Louie Psihoyos, de publieksfavoriet van het IDFA. Tijdens zijn bemoeienis met de tv-serie leerde O’Barry veel over het gedrag van de tuimelaardolfijnen. Maar hij kwam ook tot inkeer: ze moeten niet in gevangenschap leven. Sindsdien is hij een dierenactivist. O’Barry is de hoofdpersoon van The Cove, een documentaire, een opwindend en emotioneel verslag van de strijd tegen dolfijnvangst in een geheime baai in Japan. Regie: Louie Psihoyos. In: 8 bioscopen

Capitalism: a Love Story

Het hoge woord is eruit. Capitalism is evil. Maar wat is beter? Communisme, socialisme, zelfs sociaal-democratie zijn in Amerika besmette woorden. Dus speelt filmmaker Michael Moore op veilig. De toekomst is aan de ‘democratie’. Moores documentaire Capitalism: a Love Story kreeg in Amerika een lauwe ontvangst. Het is een retorisch mirakel dat beurtelings droef, vrolijk of boos stemt. Wel is hij iets te vaak zelf in beeld met stunts: zo tracht hij op Wall Street ‘criminele bankiers’ te arresteren. Regie: Michael Moore. In 27 bioscopen.

Das Weisse Band

Eichwald heet het dorp en een stem belooft ons zaken op te rakelen die in de jaren 1913-1914 voorvielen en „een licht werpen op de Duitse geschiedenis”. Gaandeweg leren we het dorp kennen dat zucht onder een patriarchale terreur, waar vooral de kinderen onder lijden. Volgens regisseur Michael Haneke is Das Weisse Band, winnaar van de Gouden Palm in Cannes, meer dan een film over de ontkiemende nazigeneratie. Het gaat om vernedering en repressie als universele voedingsbodem voor terreur. Regie: Michael Haneke. In: 15 bioscopen.