FD Media haakt af voor NRC

FD Mediagroep, eigenaar van Het Financieele Dagblad, heeft besloten af te zien van een bieding op NRC Media, de uitgever van deze krant. Dat heeft FD-directeur Jacques Kuyf gisteren per brief laten weten aan de directie van de Persgroep, de eigenaar van NRC Media.

Voor de uitgever van NRC Handelsblad en nrc.next zijn nu nog twee kandidaat-kopers over: de combinatie van televisiezender Het Gesprek (Derk Sauer) en investeringsmaatschappij Egeria, en de combinatie Veronica Holding en het Belgische Corelio. Zij hebben beide afgelopen woensdag een bieding neergelegd, die volgens betrokken bronnen voldoet aan de door de Persgroep gestelde voorwaarden. De opbrengst van NRC moet komen te liggen tussen 60 miljoen en 80 miljoen euro.

In een toelichting zegt directeur Kuyf van FD Mediagroep dat zijn bedrijf uiteindelijk niet heeft willen meedoen in het biedingsproces, omdat hij meer mogelijkheden had willen hebben om met de uitgever en de redactie van NRC Media een gezamenlijke toekomst uit te stippelen. „Een veiling is op zich een legitiem instrument om een bedrijf te verkopen, maar wij hadden nadrukkelijk ook de tijd willen hebben om te praten met de mensen die het moeten doen. Zij zijn de belangrijkste ‘assets’ van een krantenbedrijf.” Kuyf zegt dat FD Mediagroep niet helemaal is afgehaakt, maar benadrukt dat het initiatief nu bij de Persgroep ligt.

Gisteren maakte FD Mediagroep eveneens bekend dat Willem Sijthoff afscheid neemt als grootaandeelhouder. Hij verkoopt zijn aandelen aan de tweede grootaandeelhouder, investeringsmaatschappij HAL. In een interview met zijn eigen krant zei Sijthoff vanochtend dat door een eventueel bod op NRC Media de gewenste gelijkheid in aandelenbelang tussen hem en HAL niet gehandhaafd kon worden. Dat heeft hem tot de conclusie gebracht „dat het beter is op dit moment afscheid te nemen”. Sijthoff, die het FD in 1997 overnam van zijn achteroom Hendrik Sijthoff, blijft aan als commissaris bij de FD Mediagroep.

Gisteren verliep ook de deadline in de veiling voor het tweede bedrijfsonderdeel dat de Persgroep Nederland wil verkopen, de algemene boekenuitgeverijen. Twee partijen hebben een bod uitgebracht: de Nederlandse investeringsmaatschappij Gilde en een combinatie van de Nederlandse Uitgeverij WPG (De Bezige Bij, Vrij Nederland, Voetbal International) en de Belgische uitgeverij Lannoo. Een derde potentiële koper, Rabo Private Equity, heeft zich deze week teruggetrokken.

De boekendivisie van de Persgroep Nederland bestaat uit zes uitgeverijen, waaronder A.W. Bruna in Nederland en Standaard Uitgeverij in België. De boekentak, die vorig jaar een omzet haalde van 97,6 miljoen euro, moet naar schatting 40 tot 60 miljoen euro opleveren.