Volkswagen doet poging Toyota in te halen

Volkswagen koopt zich in bij de Japanse branchegenoot Suzuki. Het is wéér een stap in de voortgaande wereldwijde consolidatieslag in de auto-industrie.

Volkswagen raast verder. Het grootste Duitse autoconcern heeft de even uitputtende als kostbare overname van Porsche nog niet verwerkt of er wordt alweer een nieuwe inlijving aangekondigd. Gedeeltelijk weliswaar, maar toch. De Duitsers verwerven op korte termijn bijna 20 procent van de aandelen van het Japanse autoconcern Suzuki. Prijs: 1,7 miljard euro. Doel: Toyota verslaan als grootste automaker ter wereld.

VW-topman Martin Winterkorn zei gisteren dat hij hoopt over acht jaar het Toyota-concern van zijn troon te hebben gestoten. „Als het eerder lukt, zijn we gelukkig.” Zijn woorden stuiten op scepsis bij verschillende Duitse autodeskundigen. Hun oordeel luidt dat grootte alleen geen zinvol doel is en dat het wel eens een hele krachttoer kan zijn om straks twaalf merken te moeten verkopen: VW, Porsche, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, VW Vrachtwagens, Scania, mogelijk MAN en dan straks ook nog Suzuki.

De topman van Suzuki, Osamu Suzuki, sprak gisteren nadrukkelijk van „een strategisch partnerschap”. Hij zei: „We worden niet het twaalfde merk van Volkswagen.” Maar in Wolfsburg, de Duitse stad waar VW zijn hoofdkantoor heeft, wordt daar anders over gedacht. De koop van 20 procent van de aandelen heet „een eerste stap”.

De Duitse auto-expert Ferdinand Dudenhöffer gaat ervan uit dat Volkswagen Suzuki in de komende vijf of tien jaar geheel zal overnemen. Dudenhöffer zegt dat Suzuki vooral sterk is in echt kleine auto’s, wereldwijd een enorme groeimarkt. „Die kan Volkswagen in Wolfsburg niet ontwikkelen.” De Duitsers hopen door Suzuki toegang te krijgen tot de markt voor kleine auto’s in Zuidoost-Azië en vooral India. Suzuki, een middelgrote automaker, hoopt te profiteren van de Duitse techniek.

De Wolfsburgers hopen bovendien iets te leren van de Japanners. Vooral op het gebied van efficiëntie heeft Volkswagen een achterstand. Het concern heeft gemiddeld 35 arbeidsuren nodig om een auto te produceren. Nissan doet het in minder dan de helft van die tijd: 14 uur. Zelfs het aangeslagen Opel is efficiënter dan concurrent VW: een auto in 21 arbeidsuren. Winterkorn maakt er geen geheim van dat het beter moet met de productie van VW’s. Hij wil de productiviteit van het concern met jaarlijks 10 procent laten stijgen. Daarvoor heeft hij onder andere de kennis van Suzuki nodig.

De VW-chef wordt op z’n huid gezeten door de grote man achter de schermen bij Volkswagen, Ferdinand Piëch, grootaandeelhouder van Porsche en VW en voorzitter van de machtige raad van commissarissen van Volkswagen. De 72-jarige Piëch droomt er al jaren van met Volkswagen een Welt AG te worden, groter dan wie ook ter wereld. Met het hele scala in de aanbieding: van klein tot groot, van gewoon tot luxe en van personenauto’s tot vrachtwagens.

Eerst wilde Piëch met Porsche Volkswagen overnemen, maar dat mislukte door de kredietcrisis. VW bleek veel te groot voor het kleine Porsche. Nu gebeurt na een maandenlange machtsstrijd het omgekeerde en wordt Porsche als merk aan VW toegevoegd. Maar het management van beide ondernemingen is uitgeput door deze „veldslag”, schrijft het economische weekblad WirtschaftsWoche in zijn meest recente uitgave. „De overname heeft veel leidinggevenden tot over hun grens belast.”

De Porsche-deal is nauwelijks rond of die met Suzuki komt er aan. Het heeft er alle schijn van dat VW niet anders kan dan groeien. De ontwikkelingen in de auto-industrie gaan snel. De overcapaciteit is door de economische crisis genadeloos aan het licht is gekomen. In hoog tempo worden nieuwe allianties gesmeed en oude bedrijfsonderdelen afgestoten.

Er vindt een ongekende herschikking plaats, mede door de noodzaak om nieuwe aandrijf- en energietechnieken te ontwikkelen: hybrides, elektrische auto’s, extreem zuinige en schone diesels. Volkswagen wil geen enkele kans missen en doet een greep naar de wereldmacht in auto’s.

De Duitse pers schrijft vandaag dat de deelname in Suzuki gevolgen kan hebben voor het in nood geraakte Opel, dat een overlevingsstrijd voert met zijn Amerikaanse eigenaar General Motors. De Japanners leveren jaarlijks aan Opel 50.000 zogeheten ‘microvans’ van het merk Suzuki Splash. Opel verkoopt die onder de naam Agila. Volkswagen zou dat in de toekomst kunnen verbieden, maar bij Opel wordt gezegd dat beide partijen (Opel en Suzuki) zich aan hun contract zullen houden.

Breaking views: pagina 17

    • Joost van der Vaart