Gainsbourg doet weinig moeite om te zingen

cd pop

Charlotte Gainsbourg:

IRM **

Er staat één fantastisch nummer op IRM, de nieuwe cd van Charlotte Gainsbourg, en dat is ‘Time Of The Assassins’. Hierin zingt Gainsbourg met vloeiende lijn en echoot daarmee de instrumentatie van glazig klinkende violen en de stortvloed aan kleine kriebelgeluiden waarmee producer Beck haar omspoelt. De liedjes van Gainsbourgs vorige cd, 5.55, waren voor haar geschreven door muzikanten als Jarvis Cocker en Air; deze nieuwe, derde cd is geschreven en geproduceerd door Beck, die ook zingt in de single ‘Heaven Can Wait’. Dat Beck de teksten schreef is een verwarrend idee, omdat overal verteld wordt dat de teksten voortkwamen uit Gainsbourgs ervaringen tijdens het filmen van Antichrist (van Lars von Trier), en haar ervaring met een hersenbloeding in 2007, waaraan de titel IRM (Frans voor MRI-scan) is ontleend. Hoe persoonlijk zijn de woorden? Er is meer dat IRM afstandelijk maakt, bijvoorbeeld Gainsbourgs antistijl; Gainsbourg lijkt nauwelijks moeite te doen om te zingen, ze heeft weinig behoefte haar tekst werkelijk over te brengen. De instrumentaties zijn verzorgd en vaak opgebouwd uit bijzondere klankcombinaties: zoals een hoofdrol voor houterig slaande percussie in ‘Trick’. Maar ze zijn aan Gainsbourg niet besteed.

    • Hester Carvalho