Akkoord tussen VW en Suzuki in belang van beide concerns

De investering van 2,5 miljard dollar door Volkswagen (VW) in zijn Japanse concurrent Suzuki is slechts een kleine stap op weg naar de verwezenlijking van de droom van het Duitse concern om ’s werelds grootste autoproducent te worden. Maar het is voor beide partijen een verstandige zet. De strategische voordelen voor VW zijn bijzonder aantrekkelijk.

Suzuki heeft in de eerste helft van 2009 1,15 miljoen auto’s verkocht. Een overname door VW zou de fusiecombinatie in één klap tot de grootste ter wereld maken, met een gezamenlijke omzet van 4,4 miljoen auto’s, veel meer dan de 3,5 miljoen van Toyota.

Maar Suzuki is waarschijnlijk op dit moment nog niet bereid om tot volledige verkoop over te gaan. President-commissaris Osamu Suzuki doet zijn best om te benadrukken dat het bedrijf niet op het punt staat het elfde automerk van VW te worden. Hoe dan ook zou VW het zich nu ook niet kunnen veroorloven Suzuki te kopen. Het concern heeft zojuist 3,9 miljard euro uitgegeven aan een belang van 49,9 procent in de sportwagendivisie van Porsche, in de aanloop naar een verdere integratie van de twee bedrijven in 2011. VW kan nieuwe preferente aandelen uitgeven ter financiering van de Porsche-deal en andere overnames, maar wil voorkomen nog meer schulden op zich te nemen.

Een strategisch bondgenootschap was dus de beste oplossing. Het akkoord verleent VW toegang tot de expertise van Suzuki op het gebied van de productie van kleine auto’s. Als gevolg van de toenemende vraag daarnaar, in zowel de geavanceerde als de ontwikkelingslanden, was dat een zwakke plek in de strategie van VW. En terwijl VW zelf aanwezig is in China, zal Suzuki het concern een betere toegang geven tot India en Zuid-Oost Azië – markten waar klein en goedkoop populair is als het om vier wielen gaat.

Voor Suzuki zijn de voordelen zowel van financiële als van strategische aard. De helft van de opbrengst van de aandelenverkoop zal naar de afbetaling van de schulden gaan en naar hogere uitgaven voor de ontwikkeling van goedkope elektrische en hybride auto’s met een lage CO2-uitstoot.

Het bondgenootschap is niet perfect. Suzuki zal de andere helft van de opbrengst aan VW-aandelen uitgeven, wat een cosmetische stap lijkt om de indruk te wekken van een evenwichtige relatie. Een volledige overname zou waarschijnlijk meer waarde scheppen dan deze overeenkomst met belangen over en weer. Er is nog steeds een mogelijkheid dat in de toekomst een deal wordt gesloten. Tot het zover is, lijkt een bondgenootschap het hoogst haalbare.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com