Hippe blogger met succes in oude media

Er gaapt nog steeds een diepe kloof tussen de blogosphere en de oude media. Wederzijdse verbazing over wat er in die andere wereld omgaat valt dan ook niet te vermijden.

Neem nu blogger Nalden, die niet wil zeggen hoe hij echt heet maar deze week wel met een reuzesprong in het hart van de traditionele publiciteitsmedia belandde. Eerst besteedde Vrij Nederland de coverstory aan het internationale succes van de 25-jarige überhippe Amsterdammer. Het blad verbaasde zich over het gemak waarmee hij wereldmerken als Nike, Vodafone en Apple aan zijn voeten wist te krijgen. Nalden mag dan tot de internationale avant-garde van de commercie behoren, hij was op zijn beurt zeer verguld met die aandacht van een Hollands dodebomenblad.

Toen hij vervolgens gisteravond in De wereld draait door mocht aanschuiven, leek Matthijs van Nieuwkerk hoogstens de helft te begrijpen van wat de tijdens het gesprek rustig doortwitterende Nalden te melden had. Je moet maar net weten dat ‘master’ het nieuwe superadjectief is en als je nog nooit van de digitale verzenddienst YouSendIt hebt gehoord, kun je moeilijk het enthousiasme delen voor een verbeterde variant.

Als ik niet het artikel in VN had gelezen, zou ik ook niet begrepen hebben wat de site Nalden.net eigenlijk beoogt. Om een term als ‘trendwatcher’ moet Nalden lachen: hij noemt zichzelf liever „een oplettende jongeman”, met andere woorden: Nalden observeert geen trends, hij is de trend.

De site is een doorgeefluik van coole merken, geile gadgets en uitvindingen die nog op de markt moeten komen. Nalden geeft er zijn persoonlijke commentaar op, maar in VN bekent hij: „Ja, je kunt wel zeggen dat ik af en toe gezwicht ben voor geld en zo te weinig toffe dingen heb gepusht.”

Dat geldt vermoedelijk niet voor de door hem bestuurde gloednieuwe Lotus Elise, die hij voor de helft van de prijs kreeg in ruil voor advertentieruimte op het blog. Ook de steeds wisselende wallpapers vormen een voorname bron van inkomsten.

Eigenlijk is Nalden.net gewoon een flitsende advertentiepagina. Het grote verschil met die in kranten en op televisie is dat de beoogde hippe consumenten er niet omheen proberen te surfen, maar er juist actief naar zoeken: de natte droom van elke adverteerder.

Het grappige is dat de twittergeneratie Nalden een held vindt, omdat hij zichzelf zo handig weet te verkopen. Dat staat in hoger aanzien dan onafhankelijkheid, want wat is dat nu nog helemaal.

Op zijn beurt twitterde een verblufte Nalden gisteravond dat zijn server de toeloop niet of nauwelijks aankon. Hij had nooit begrepen dat de invloed van oude media nog zo groot kon zijn.

    • Hans Beerekamp