Weet u wat pas echt vies is? De tweetaktscooter

Iedereen praat over extra belasting voor slurpauto’s. Intussen is Nederland op het gebied van scooters achterlijker dan Nepal, zegt Harry de Winter.

Schot, Bas van der

Net terug in Amsterdam na een bezoek aan Nepal, waar met ontwikkelingsgeld het grootste deel van de tweetaktmotoren, -scooters en -brommers uit de roulatie is gehaald. Hier in Amsterdam heeft de scooterrage nu echt toegeslagen. Makelaars in krijtstreeppakken, scholieren en iedereen die zijn auto niet kwijt kan, rijdt op een Vespa of een Vespa-lookalike.

Zelf heb ik ook al jaren een Vespa Piaggio, waarvan ik helemaal niet wist of dit nu een tweetakt of een viertakt was, en ik wist ook niet dat tweetakts veel vervuilender zijn dan viertakts. Toen ik deze scooter een half jaar geleden inruilde tegen een snorexemplaar van hetzelfde merk, had ik nog niet in de gaten dat het nieuwe exemplaar óók een tweetakt was. Pas onlangs besefte ik dit. Ik hoorde van een TNO-onderzoek waaruit blijkt dat viertaktbrom- en snorfietsen veel schoner zijn dan tweetaktversies. Tweetaktscooters zijn ook vergeleken met auto’s bijzonder vervuilend.

Dom, dom, dat ik die scooter kocht. Ja, ik weet het. Maar hoe zit het eigenlijk met het beleid in Nederland? Iedereen praat over het verbieden of extra belasten van slurpauto’s en over belastingvoordelen op milieuvriendelijke auto’s. Maar intussen wordt, zonder dat iemand daar wat van zegt, Nederland volgeplempt met duizenden tweetaktscooters per jaar.

De oplossing is heel simpel: verbied tweetakts en laat bestaande tweetakts met bonus inruilen tegen viertakts. Zorg dus dat de scooterrage een viertaktrage wordt.

Trouwens, nog iets: waarom moeten die snorscooters verplicht op het fietspad? Dit creëert voortdurend gevaarlijke situaties voor fietsers. De meeste snorscooters zijn opgevoerd. Luid toerend duwen deze scooters met hun enorme zijspiegels fietsers van het fietspad. Op fietspaden horen geen gemotoriseerde voertuigen. In dit fietsland is dat weer zo’n ondoordachte verkeersregel waar schijnbaar geen ambtenaar ooit echt over nagedacht heeft. Ik weet het, er zijn veel ergere dingen in de wereld en zelfs in Nederland, maar dit is onnodig en idioot. Wij, het eens zo progressieve Nederland, accepteren tweetaktmotoren? Wie had dat gedacht: Nepal gidsland van Nederland?

P.S.: Ik ruil mijn tweetakt met spoed in tegen een viertakt.

Harry de Winter is mede-eigenaar van tv-zender Het Gesprek.