Ook Springer wil geld voor digitaal nieuws

In navolging van mega-uitgever Rupert Murdoch van News.Corp gaat het Duitse uitgeverijconcern Axel Springer geld vragen voor de online-activiteiten van de Duitse kranten Bild en Die Welt. Dat zegt Springer-topman Mathias Döpfner in een gesprek met zakenkrant The Wall Street Journal.

De verkoop van papieren kranten daalt naarmate mensen meer nieuws op internet lezen. Veel krantensites zijn nog gratis, maar volgens Döpfner is er „geen enkele rechtvaardiging dat alle content op internet gratis zou moeten zijn”.

Het Springer-concern gaat geld vragen voor nieuwe digitale platforms, zoals een Bild-applicatie voor de iPhone en een elektronisch magazine voor Die Welt, dat 1,50 euro kost.

In tegenstelling tot RupertMurdoch overweegt Döpfner niet om zoekmachine Google te blokkeren van de Springer-sites. Flexibele betaalmogelijkheden moeten het de lezer makkelijker maken om mobiel voor losse artikelen te betalen. Daarvoor voert de uitgever gesprekken met mobieletelefonieaanbieder T-Mobile.

Axel Springer is de grootste uitgever van Europa, met 200 kranten en tijdschriften en belangen in verschillende buitenlandse radio- en tv-zenders. De omzet bedroeg in 2008 2,7 miljard euro, een groei van 5,8 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De winst bedroeg 571 miljoen euro.