Leuk, al die Vespaatjes, maar wel schoon graag

Pas onlangs kwam ik erachter dat mijn nieuwe scooter een vieze tweetakt is.

Hoe kan dit? Nederland wordt volgeplempt met duizenden vieze scooters.

Schot, Bas van der

Net terug uit Nepal, waar met ontwikkelingsgeld het grootste deel van de tweetaktmotoren, -scooters en -brommers uit de roulatie is gehaald, kwam ik terug in Amsterdam. Daar heeft de scooterrage nu echt toegeslagen. Makelaars in krijtstreeppakken, scholieren en iedereen die zijn auto niet kwijt kan, rijdt op een Vespa of een Vespa-lookalike.

Zelf heb ik ook al jaren een Vespa Piaggio, waarvan ik helemaal niet wist of dit nu een tweetakt of een viertakt was, en ik wist ook niet dat tweetakts veel vervuilender zijn dan viertakts. Toen ik deze scooter een half jaar geleden inruilde tegen een snorexemplaar van hetzelfde merk (hoera, geen helm meer!), had ik nog niet in de gaten dat het nieuwe exemplaar óók een tweetakt was. Pas onlangs besefte ik dit. Ik hoorde van een TNO-onderzoek waaruit blijkt dat viertakt brom- en snorfietsen veel schoner zijn dan tweetaktversies. Tweetaktscooters zijn ook vergeleken met auto’s bijzonder vervuilend.

Dom, dom, dat ik die scooter kocht. Ja, ik weet het. Maar hoe zit het eigenlijk met het beleid op dit gebied in Nederland? Iedereen praat over het verbieden of extra belasten van slurpauto’s en over belastingvoordelen op milieuvriendelijke auto’s. Maar ondertussen wordt, zonder dat iemand daar wat van zegt, Nederland volgeplempt met duizenden tweetaktscooters per jaar.

De oplossing is heel simpel: verbied tweekakts en laat bestaande tweetakts met bonus inruilen tegen viertakts. Zorg dus dat de scooterrage een viertaktrage wordt.

Trouwens, nog iets: waarom moeten die zogenaamde snorscooters (met een blauw nummerbord) verplicht op het fietspad? Dit creëert voortdurend gevaarlijke situaties voor fietsers. De meeste van die zogenaamde snorscooters zijn opgevoerd. Luid toerend duwen deze scooters met hun enorme zijspiegels voortdurend fietsers van het fietspad. Op fietspaden horen geen gemotoriseerde voortuigen. In dit fietsland is dat weer zo’n belachelijke ondoordachte verkeersregel waar schijnbaar geen, zich per auto vervoerende, ambtenaar ooit echt over nagedacht heeft.

Ik weet het, er zijn veel ergere dingen in de wereld en zelfs in Nederland, maar dit is onnodig en idioot. Wij, het eens zo progressieve Nederland, wij accepteren tweetaktmotoren? Wie had dat ooit gedacht – Nepal gidsland van Nederland?

Harry de Winter is mede-eigenaar van tv-zender Het Gesprek