Van Thillo hanteert liever geen kaasschaaf

De Persgroep Nederland gaat op de schop. Er vallen tientallen ontslagen. De nieuwe bestuursvoorzitter die dat vanochtend kwam vertellen, kreeg applaus van zijn personeel.

Christian Van Thillo, de topman van het Belgische mediaconcern De Persgroep en sinds afgelopen zomer meerderheidsaandeelhouder van AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool, kwam vandaag naar Amsterdam om ontslagen aan te kondigen. Hij kreeg een warm onthaal. Niet zozeer van redacteuren van de Volkskrant en Trouw, als wel van de medewerkers van marketing, klantenservice en advertentieverkoop. Terwijl juist in die hoeken de meeste ontslagen vallen.

De Persgroep Nederland, voorheen PCM Uitgevers, schrapt in totaal 130 van de 760 banen. „Ik weet wat jullie hebben doorgemaakt”, aldus Van Thillo vanochtend, doelend op de problemen van de kranten met de vorige aandeelhouder, de Britse investeerder Apax. „En dat is niet mis. Maar we trekken een streep onder het verleden. Jullie zullen niet meer de speelbal worden van eigendomsstructuren.”

Van Thillo hanteert liever het hakmes dan de kaasschaaf. Wanneer de Persgroep een krant overneemt, volgt geen geleidelijke reorganisatie, maar één forse ontslagronde. Daarna is het weer tijd om te bouwen. Zo ging dat bij de Belgische kranten De Morgen en De Tijd en in Nederland bij Het Parool, waarvan hij al in 2003 eigenaar werd. En afgelopen zomer ook bij het AD. Bij die laatste krant verdwenen 185 van de 696 banen, vooral via vrijwillig vertrek. Dat komt neer op circa een kwart van de banen. Eenzelfde percentage offerde Van Thillo bij de eerder genoemde dagbladen.

En nu zijn de Volkskrant en Trouw aan de beurt. Daar vallen weliswaar minder ontslagen dan het ‘kwart van Van Thillo’, maar de in totaal veertig ontslagen zullen hard aankomen. Met name bij de Volkskrant die altijd winst heeft gemaakt. De kranten die De Persgroep eerder overnam, waren allemaal verliesgevende titels. Naast de ontslagen bij de redacties van de papieren kranten – twintig bij de Volkskrant, twintig bij Trouw – neemt De Persgroep vooral de (verliesgevende) websites onder handen. In totaal verdwijnen bij de Volkskrant en Trouw zes banen op de internetredacties, die krimpen van twintig naar veertien mensen. Naar Belgisch model worden de sites ook op afstand geplaatst van de papieren kranten. Men stapt af van wat bij de Volkskrant de integrated newsroom wordt genoemd, waarin het onlinenieuws zich in het hart van de krant bevindt. Volkskrant.nl en de andere krantensites worden meer als HLN.be, dat gelieerd is aan De Persgroep-titel Het Laatste Nieuws, maar niet onder verantwoordelijkheid van de ‘papieren’ hoofdredacteur valt.

Zover gaat De Persgroep in Nederland niet. Wel zullen de websites van de Volkskrant, Trouw, AD en Het Parool vermoedelijk nieuwsberichten uitwisselen. „Dat zou in plaats kunnen van het ANP-nieuws”, aldus Bert Groenewegen, oud-bestuursvoorzitter van PCM en nu operationeel directeur van De Persgroep Nederland. De Persgroep-directie sluit verdere uitwisseling van kopij niet uit, maar laat die beslissing over aan de hoofdredacties van de kranten. „Een titel zou bijvoorbeeld de sport van het AD kunnen overnemen”, aldus Groenewegen.

Volgens hem moeten de sites meer nieuwsberichten plaatsen, van de huidige tachtig tot honderd per dag naar achthonderd. „Zonder de identiteit van de verschillende titels te verliezen.” Internet moet een tweede inkomstenbron vormen van de titels, maar hoe werd niet duidelijk.

Net als veel andere media hebben de kranten van de Persgroep last van de economische crisis. De advertentie-inkomsten zijn dit jaar gemiddeld een kwart lager dan vorig jaar. Ook het aantal krantenabonnementen blijft dalen, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek vanochtend. Vorig jaar had 50 procent van de Nederlanders een abonnement. In 1997 was dat nog 62 procent.

Desondanks gaat De Persgroep Nederland niet langer uit van een „gecontroleerde oplagekrimp” van de titels, maar van een „expliciete groei”. Groenewegen wil dat doen door „nog betere kranten te maken”, maar ook door efficiënter te werken. Het grafisch bedrijf in Amsterdam moet sneller gaan drukken, de automatisering wordt niet langer uitbesteed, maar betrokken van de Belgen en de distributie wordt op termijn samen gedaan met andere krantenuitgevers. „En misschien moeten we wel voor zes uur ’s ochtends gaan bezorgen in plaats van voor zeven uur, als dat meer abonnees oplevert”, aldus Groenewegen.

    • Jan Benjamin