Heineken gaat bier brouwen in India

Heineken brouwt vanaf volgend jaar bier in India, een markt die volgens bestuursvoorzitter Jean François van Boxmeer de komende tien à twintig jaar een grote groei zal doormaken. Van Boxmeer maakte vandaag bekend dat Heineken de samenwerking met de grootste brouwer van India, United Breweries Limited (UBL) uitbreidt.

Volgens Van Boxmeer is de bierconsumptie in India 1,2 liter per jaar per hoofd van de bevolking. „Dat is hetzelfde als China dertig jaar geleden”, zei hij tijdens een toelichting. „In China is de consumptie inmiddels 50 liter per persoon. Ik doe geen prognoses qua omzet of winst in India, maar de Indiase markt zal zich gestaag ontwikkelen.”

Heineken verwierf een aandeel van 37,5 procent in UBL toen de brouwer de Britse concurrent Scottish and Newcastle vorig jaar gedeeltelijk overnam. „Dat was ook een van de hoofdredenen om Scottish & Newcastle destijds te kopen”, zegt van Boxmeer. Heineken kreeg daarmee een even groot aandeel in UBL als de Indiase ondernemer Vijay Mallya, volgens Van Boxmeer „de drijvende kracht achter UBL”, met wie Heineken nu een overeenkomst heeft gesloten.

Heineken brengt twee extra brouwerijen in bij UBL en zal voortaan drie leden van de raad van bestuur leveren, onder wie de financiële topman. In die positie is vandaag de Nederlander Guido de Boer benoemd.

Met de extra brouwcapaciteit zal UBL in licentie Heineken-bier gaan brouwen. „UBL houdt Kingfisher als belangrijkste merk”, zegt Van Boxmeer. „Wij willen een premiummerk blijven met een prijs die 30 tot 40 procent boven de mainstream ligt en we willen niet met Kingfisher gaan concurreren. We zijn in het buitenland nergens een bier van grote volumes, maar altijd juist van grote waarde.”

De uitbreiding van de samenwerking met UBL is onderdeel van een aantal transacties in Azië die uiteindelijk in 2010 een boekwinst van 145 miljoen moeten opleveren. De schuld van Heineken wordt tegelijk gereduceerd met 175 miljoen euro. Heineken verkoopt deelnemingen in Indonesië (Bintang) en Nieuw Caledonië (Grande Brasserie de Nouvelle-Calédonie) aan de Aziatische partner Asia Pacific Breweries (APB) in Singapore, waarin Heineken een belang van 42 procent heeft. Vervolgens koopt Heineken twee brouwerijen in India van APB, die worden doorverkocht aan UBL.