Elvis-musical vol zelfspot

Musical All shook up/Love me tender, door Joop van den Ende Theaterproducties. Gezien: 5/12 in Spant, Bussum. Tournee t/m 11/7. Inl. www.musicals.nl ****

Een echte Broadwayhit is All shook up nooit geweest. Een speelduur van een half jaar is in die sector geen groot succes. Het idee om een nieuwe musical te maken rondom zo’n 25 hits van Elvis Presley, zoals dat in Mamma Mia! gebeurde met het Abba-oeuvre, riep bij menigeen een verveelde reactie op – en de show zelf kon daar blijkbaar niet tegenop. Zo bezien moet de Nederlandse productie, die dit seizoen op tournee is, een sterk verbeterde versie zijn. De opzet is inderdaad niet origineel, maar de voorstelling des te meer.

All shook up/Love me tender (de tweede titel werd toegevoegd omdat die in Nederland een veel grotere hit was dan de eerste) gaat niet over Elvis, maar over een stoere rocker die in de jaren vijftig een slaperig Amerikaans stadje komt opschudden.

Met als gevolg dat er heel wat hormonen op hol slaan, volgens het voorbeeld dat Shakespeare liet zien in zijn Driekoningenavond en dat heel veel later ook door Ramses Shaffy werd bezongen: iedereen is verliefd op iemand die zelf verliefd is op een ander.

In het script van Joey DiPietro is die intrige zo slim en soepel met de songs vervlochten dat lang niet alle nummers eindigen met applaus. Van stilstand is in deze show geen sprake.

Doorslaggevend lijkt me hier de geestige en geraffineerde regie van Carline Brouwer, die de hele show in het teken van de zelfspot heeft gezet. Zo is All shook up een musical met gein geworden – een zeldzaam verschijnsel in Nederland. Met een speelstijl die soms naar het cartooneske reikt, maar toch net geloofwaardig genoeg blijft om met de personages mee te kunnen leven. En met bonte choreografieën van Anthony van Laast, die af en toe fraai naar de fifties knipogen.

Dit is bovendien een van de best geacteerde musicals van dit seizoen. René van Kooten speelt met veel ironie en overtuigende flair de macho in leer op blue suede shoes, terwijl Brigitte Heitzer als zijn verliefde tegenspeelster is uitgegroeid tot een uiterst bezienswaardig comédienne. Samen vormen ze het stralende middelpunt van een voorstelling waarin trouwens ook alle anderen op hoog niveau staan (tot en met Harry Slinger die in een goeddeels zwijgend rolletje hoogst komisch is).

Een extra attractie vormen de vertalingen van Jan Rot, die de rockteksten in lekker Nederlands laat zingen. All shook up is „Het fokt me op” geworden, Falling in love with you heet nu „Halsoverkop op jou”, It’s now or never werd „Ik sta op springen” en Hound dog veranderde in een kleine keeshond („keft de hele tijd”).

Dat zijn vondsten die mij een vrolijke grijns bezorgden – en die ben ik de hele avond niet meer kwijtgeraakt.

    • Henk van Gelder