De tragiek van de aangespoelde linkerschoen

Kunstenaar Jannie Regnerus raakte gefascineerd door aangespoelde schoenen.

In Nederland liggen vooral linkerschoenen. Dat doet haar denken aan een stil drama.

Op de Nederlandse stranden spoelen vaker linker- dan rechterschoenen aan. In Schotland is dat precies omgekeerd. Dat stond in april 1997 in de krant. Aanleiding was een zeevogelcongres in Glasgow waar gesproken werd over tweekleppige schelpdieren waarvan de linker- en rechterklep naar verschillende stukken strand werden gevoerd. Bij schoenen en andere gelijksoortige paren bleek dat na onderzoek ook zo te zijn.

Beeldend kunstenaar Jannie Regnerus (1971) raakte gefascineerd door het ‘poëtische gehalte’ van het onderzoek. Regnerus: „Twee schoenen die als paar beginnen maar elkaar op zeker moment verliezen. Het heeft iets menselijks, als een stil drama van partners die zwijgend uit elkaar groeien.”

Zij besloot zelf op zoek te gaan naar aangespoelde schoenen langs de kustlijn van de Noordzee tussen Zandvoort en IJmuiden. Regnerus: „Maanden achtereen heb ik er een dagelijkse routine van gemaakt om langs de kust te struinen, op zoek naar bewijsmateriaal dat ik vervolgens met mijn fototoestel vastlegde. Een verdwaalde damesslipper, een beige pantoffel bijna bedolven onder opgewaaid zand, een verweerde werkmanschoen bespikkeld met groene verfspatten en een stalen neus waarop het zoute zeewater een bronzen patina heeft achtergelaten. Soms vond ik de allerlaatste restanten van wat ooit een schoen moet zijn geweest, een half vergane linkerzool.”

Naast beeldend kunstenaar is Jannie Regnerus schrijver. In 1998, vlak nadat ze haar studie aan de Rijksacademie in Amsterdam had afgerond, vertrok ze naar Mongolië. Ze woonde en werkte daar twee jaar in de hoofdstad Ulaanbaatar. In eerste instantie viel het harde leven haar erg tegen. Maar na verloop van tijd ging ze naar eigen zeggen inzien dat ze in een prachtig, magisch land terechtgekomen was. Over haar ervaringen in Mongolië schreef ze het boek De volle maan als beste vriend. In 2007 won ze de Bob den Uyl-prijs voor haar boek Het geluid van vallende sneeuw, over haar ervaringen in Japan. Ze werkte een jaar in een gast-atelier in Kitakyushu en reisde uitgebreid door het land.

Het project Left (2007) over de linkerschoenen is, als onderdeel van haar overzichtstentoonstelling Ingredients for a Poem, te zien in het Fries Museum in Leeuwarden.

Was Regnerus niet benieuwd naar het verhaal achter het gevonden schoeisel? Regnerus: „Natuurlijk, de eenlingen appelleren aan een gemis en vragen dringen zich op: aan wie heeft deze schoen toebehoord en hoe is deze in zee beland? Behoorde één van de schoenen toe aan een drenkeling? Wilde een zeeman zijn oude paar werkschoenen een zeemansgraf schenken? Maar die verhalen mag de kijker er zelf bij verzinnen.”

Ingredients for a Poem, foto’s en films van Jannie Regnerus, Fries Museum, Leeuwarden (t/m 13 dec.)

www.friesmuseum.nl www.jannieregnerus.com

    • Margot Poll