Banen weg bij De Persgroep

De Persgroep Nederland schrapt in totaal veertig banen bij de redacties van de Volkskrant en Trouw. Bij marketing en andere ondersteunende afdelingen verdwijnen nog eens negentig arbeidsplaatsen.

Dat heeft de directie van de Persgroep vanochtend bekendgemaakt. Op de redactie van de Volkskrant moeten 20 banen weg van de 215, bij Trouw 20 van de 110. Het was al bekend dat de sluiting van de krantendrukkerij in Rotterdam volgend jaar 160 arbeidsplaatsen kost. Dit jaar verdwenen bij het AD al 185 banen en 60 bij de distributie. Met de reorganisatie wil de Persgroep 12 tot 15 miljoen euro per jaar besparen, aldus de directie van de Persgroep.

De bezuinigingen zijn niet van invloed op NRC Media, uitgever van NRC Handelsblad en nrc.next, en de algemene boekenuitgeverijen. De Persgroep Nederland, het voormalige PCM Uitgevers, hoopt beide bedrijfsonderdelen nog voor het einde van het jaar te verkopen. De krantenuitgeverij moet na deze verkoop schuldenvrij zijn. De Persgroep Nederland heeft nu een schuld van circa 120 miljoen euro.

De Persgroep uit België nam afgelopen zomer voor 130 miljoen euro een meerderheidsbelang in PCM Uitgevers. Het bedrijf van topman Christian Van Thillo schrapt niet alleen arbeidsplaatsen bij de Nederlandse dagbladen, maar gooit ook de structuur van het voormalige PCM om. De holding verdwijnt, ondersteunende afdelingen worden samengevoegd en de kranten gaan op in twee clusters: een voor de landelijke dagbladen de Volkskrant en Trouw en een voor de randstedelijke titels AD en Het Parool.

De webredacties van de kranten worden losgekoppeld van de papieren kranten. Zij blijven onder de verantwoordelijkheid van de hoofdredacties staan, maar gaan vermoedelijk wel nieuws delen.