Allah: alleen voor moslims

Het Maleisische katholieke weekblad The Herald mag volgend jaar niet meer verschijnen. Het blad raakte zijn vergunning kwijt omdat het in zijn Maleistalige katern God ‘Allah’ noemt. De regering vindt dat alleen moslims deze godsnaam mogen gebruiken. Moslims maken 60 procent uit van de 28 miljoen Maleisiërs; de katholieken zijn met 850.000 zielen. The Herald is het niet eens met dit moslimmonopolie op de naam Allah. Volgende week houdt het Hooggerechtshof een hoorzitting in deze zaak, die nu al twee jaar sleept.

Maleisië is niet het enige land waar de islamitische meerderheid is geobsedeerd door bekeringsangst. En het is niet het enige moslimland waar niet-islamistische minderheden het om die reden moeilijk hebben. Dat is de achtergrond van het nogal absurde gevecht om Gods naam.

Etymologisch en historisch heeft de Maleisische regering geen been om op te staan. Het Arabische woord Allah betekent niets anders dan ‘de God’ (Al-Lah). Lah komt waarschijnlijk van het oudere Aramese Alaha, dat God betekent. Het is verwant aan het oud-semitische El, dat we nog terugvinden in Hebreeuwse namen als Samuel en Gabriël.

Allah is de enige godsnaam in de koran, maar hij wordt ook gebruikt door christenen in de Arabische wereld en in landen met door het Arabisch beïnvloede talen, zoals het Maleis. In het Midden-Oosten en Indonesië heeft dit nog geen problemen opgeleverd. Daar zijn moslims ruim in de meerderheid. In Maleisië is die meerderheid minder ruim en is de bekeringsangst navenant. De grote Chinese en Tamil-minderheden zijn op hun beurt bang voor islamisering.

De regering wordt gedomineerd door islamitische Maleiers. De islam is geen staatsgodsdienst, maar moslims moeten zich aan hun geloofsplichten houden. In november nam de overheid een partij bijbels uit Indonesië in beslag vanweg het gebruik van de godsnaam Allah. Moslimorganisaties beweren dat dit gebruik is bedoeld om moslims te bekeren.

De hindoes, christenen en boeddhisten van Maleisië mogen wel overgaan tot de islam, maar bekering van moslims geldt als afvalligheid: een doodzonde.

Dirk Vlasblom