Zeepbel op aluminiummarkt

De prijs van aluminium is het afgelopen jaar enorm gestegen. Er zit iets scheef in de markt want het aanbod overtreft de vraag. De kans is groot dat de prijs volgend jaar zal dalen.

Opslagloodsen waarin genoeg aluminium ligt om 69.000 jumbojets van te bouwen, zijn de reden dat Peter Sorrentino zegt dat het metaal, dat in de aardkorst het vaakst voorkomt, te duur is geworden.

„Ik begrijp niet waarom de aluminiumprijs zo de pan uit is gerezen”, zegt Sorrentino, die 13,8 miljard dollar (9,3 miljard euro) helpt beheren bij Huntington Asset Advisors in Cincinnati. „Er is genoeg aanbod en de vraag is nog laag. Er zit iets scheef tussen de prijs en de werkelijkheid.”

Barclays Capital voorspelt dat het wereldwijde aluminiumoverschot volgend jaar met 29 procent zal stijgen naar 1,63 miljoen ton, omdat de grootste prijsstijging binnen één jaar sinds 1994 de producenten ertoe heeft aangezet de productie te verhogen.

De prijsstijging van aluminium van 33 procent dit jaar hebben geleid tot zorgen over een aanstaande zeepbel. China, de grootste aluminiumproducent, loopt het risico dat de vraag bij handelspartners zal wegvallen, aldus Bill Gross, die ’s werelds grootste obligatiefonds runt bij Pimco. Beleggers „jagen op grondstoffen” en er bestaat een gevaar van een nieuwe zeepbel, zei onlangs Nouriel Roubini, de hoogleraar aan de Universiteit van New York die de wereldwijde financiële crisis voorspelde.

Aluminum, dat gisteren werd verhandeld tegen een koers van 2.143 dollar per ton zal volgend jaar op de Londense metaalbeurs LME gemiddeld nog maar 1.885 dollar per ton opbrengen, aldus een peiling van Bloomberg onder 24 analisten. De voorraden die door de LME in de gaten worden gehouden, zijn dit jaar bijna vertweevoudigd naar 4,6 miljoen ton, meer dan de jaarproductie van heel West-Europa. Een doorsnee-jumbojet gebruikt ongeveer 66 ton aluminiumlegering.

China zal volgend jaar 18 procent meer metaal produceren, hetgeen zal leiden tot een mondiale groei van 8,9 procent en zal bijdragen aan een overschot, dat gelijkstaat aan meer dan drie maanden van de Noord-Amerikaanse vraag, aldus schattingen van Barclays. De wereldproductie is sinds april met meer dan 12 procent gestegen, blijkt uit cijfers van het Internationale Aluminium Instituut.

Vijf opeenvolgende jaren van prijsstijgingen tot 2007, de langste periode ooit geregistreerd op de LME, hebben bedrijven ertoe aangezet hun productie te verhogen. De 38,8 miljoen ton van vorig jaar was 67 procent méér dan in 1999, aldus de cijfers van het instituut. Omdat de productie de vraag overtrof, zijn de prijzen binnen zeven maanden met 62 procent gedaald, nadat in juli 2008 een record werd bereikt van 3.380 dollar per ton. Die prijsdaling en de mondiale recessie hebben tot een vermindering van de capaciteit geleid.

„De productiebeperkingen waren slechts tijdelijk,” aldus Michael Widmer, hoofd metaalonderzoek van Bank of America/Merrill Lynch in een rapport. „Als we kijken naar recente aankondigingen van productieherstarts en de huidige pijplijn aan projecten, maken we ons zorgen dat de aluminiummarkt structureel zwak zal blijven.”

In maart was voor 7,3 miljoen ton aan productiecapaciteit buiten gebruik, 19 procent van de productie van 2008. Nu komt China terug op het stilleggen van 3,5 miljoen ton aan capaciteit en start het ook voor een miljoen ton aan nieuwe capaciteit op.

De grondstoffenmarkt zal dit jaar waarschijnlijk een record van 60 miljard dollar naar zich toetrekken, omdat beleggers hun bezittingen willen spreiden. Dat heeft de prijzen doen oplopen, van koper tot zink. Zo werd lood dit jaar 140 procent duurder, terwijl de voorraden verdrievoudigden, en koper 127 procent, terwijl de voorraden met 25 procent groeiden. De vraag naar aluminium zal volgend jaar met 8,2 procent stijgen, aldus Barclays.

Dat herstel is een opluchting voor Rusal, Alcoa en Rio Tinto. Het in New York gevestigde Alcoa zal volgend jaar een winst van 53 cent per aandeel boeken, tegen een verlies van 75,5 cent per aandeel in 2009, aldus Bloomberg. Alcoa zei afgelopen week dat het twee aluminiumsmelters in Italië zou stilleggen, waardoor in totaal 24 procent van de productiecapaciteit wordt ingeperkt. De winstverbeteringen en productiestijgingen zouden kunnen samenvallen met het lozen van de voorraden op de markt. Liefst 75 procent van het door de LME gecontroleerde metaal dat in loodsen ligt opgeslagen, vormt onderdeel van transacties die ontbonden zouden kunnen worden. Volgend jaar ligt dat percentage waarschijnlijk dichter bij de helft van het totaal.

„Momenteel hebben we eerder met door de financiële markten in gang gezette ontwikkelingen te maken dan met de gevolgen van het handelen van fabrikanten en producenten, dus het is heel gevaarlijk om te zeggen wanneer de top is bereikt,” aldus Sean Corrigan, hoofd beleggingen bij Diapason Commodities Management in het Zwitserse Lausanne. „Als de vaart er eenmaal uit is, zal het totaalbeeld helemaal niet zo positief zijn.”

© Bloomberg 2009

Vertaling: Menno Grootveld