Die met vanille en menthol zijn het lekkerst

Om de jeugd van het roken af te helpen wil de minister minder smaakstoffen in sigaretten. Scholieren in Vlaardingen weten welk merk het lekkerst smaakt.

In de kantine van Het College Vos aan de Vlaardingse Koninginnelaan is het druk. De lessen zijn voor de meeste scholieren afgelopen, velen blijven nog even hangen. Buiten regent het hard, maar dat weerhoudt drie jongeren er niet van snel een sigaretje te roken. „We waren aan het tafelvoetballen maar zijn gestopt om te roken, want hij is verslaafd”, zegt Adnan Husovic (18) lachend over zijn vriend Kevin Duursma (17).

Kevin rookte zijn eerste sigaret toen hij vijftien was. Nu rookt hij er tien à vijftien per dag. „Ik heb veel sigarettenmerken geprobeerd”, aldus Kevin. Zijn voorkeur gaat uit naar Marlboro. „Die hebben de beste smaak.”

Bijna tweederde van de rokende jongeren kiest voor een sigarettenmerk vanwege de smaak. Dat blijkt uit een internetonderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onder vijfduizend jongeren tussen de tien en achttien jaar.

De smaak van sigaretten wordt vaak bepaald door natuurlijke en kunstmatige toevoegingen, zoals vanille en menthol. Ook in de sigaretten van het onder jongeren populairste merk Marlboro zitten deze smaakstoffen. Volgens de onderzoekers is de jeugd hiervan meestal niet op de hoogte. Om het aantal jeugdige rokers te verminderen wil minister André Rouvoet (Jeugd en Gezin, ChristenUnie) daarom dat fabrikanten minder gebruik gaan maken van deze toevoegingen in sigaretten.

Een woordvoerder van Philip Morris, fabrikant van onder meer Marlboro, is naar zijn zeggen tegen sigaretten met een overheersende snoepsmaak. „Dit is in Amerika en Frankrijk verboden en wij zijn er hier in Nederland ook tegen.”

Maar het RIVM levert volgens Philip Morris onvoldoende wetenschappelijk bewijs dat er meer jongeren roken door de toevoegingen aan ‘normale’ sigaretten. „Wij gebruiken deze toevoegingen om ons te onderscheiden van andere merken”, aldus de woordvoerder van de fabrikant. „Niet om roken voor jongeren aantrekkelijker te maken.” Philip Morris is daarom niet van plan te stoppen met het toevoegen van smaakstoffen aan sigaretten.

„Veel mensen uit mijn omgeving roken”, zegt José Oosterlee (16). Zij rookte haar eerste sigaret op haar veertiende. „Eerst vond ik het niet lekker, maar tijdens het uitgaan, met een drankje, veranderde dat snel.” Al gauw had ook zij een favoriet merk. „Marlboro is het lekkerste, niet te zwaar en niet te licht.”

Volgens het RIVM verminderen de toevoegingen de scherpe tabaksmaak. De rook is gemakkelijker te inhaleren. De drempel voor jongeren om met roken te beginnen ligt hierdoor lager, volgens de onderzoekers.

Uit het RIVM-onderzoek blijkt dat ook de prijs van een pakje voor jonge rokers belangrijk is. 60 procent van de ondervraagde rokende jongeren zegt te willen stoppen omdat het slecht is voor de gezondheid of te duur.

Ook de leerlingen van Het College Vos in Vlaardingen probeerden te stoppen. „Ik wilde niet meer roken omdat sigaretten zo duur zijn”, zegt Satuk Kapan (17). „En om je gezondheid”, voegt Adnan toe. Hij is de enige in het groepje die niet rookt. „Ik laat me door mijn vrienden niet beïnvloeden”, zegt hij stoer. Wel heeft hij het naar eigen zeggen geprobeerd. „Ik wilde kijken wat het effect op mijn lichaam zou zijn. Ik moest hoesten, het voelde niet goed.”

Stress is volgens de Vlaardingse scholieren naast de lekkere smaak ook een reden om een sigaret op te steken. José: „Het stinkt en het is een slechte gewoonte, daarom was ik gestopt. Maar dan is er weer een beetje stress en ben ik te slap om ‘nee’ te zeggen.” Satuk is het met haar eens: „Als ik stress heb, met een toets, dan rook ik echt veel.”

    • Rutmer Brekhoff