De naakte waarheid

Hartje winter of niet, op de cover van het toonaangevende Britse modetijdschrift i-D staan drie naakte vrouwen. Dat is in het huidige modeklimaat heel normaal. Blote modellen figureren in modereportages en advertenties, vaker zonder dan met het product dat ze moeten verkopen. Van Chanel tot Dolce & Gabbana, van tassenmerk Longchamp tot de bijna pornografische reclames van American Apparel.

In modeland wordt de afwezigheid van kleren uitbundig gevierd. Kennelijk is het effect van naakt op het imago van een merk zo groot, dat de kleren zelf niet meer nodig zijn. De hype geeft te denken over hoe belangrijk kleren daadwerkelijk voor de modewereld zijn.

Natuurlijk, sex sells , vooral aan mannen. Maar de meeste advertenties en modereportages zijn gericht op vrouwen. Waarom kopen zij tijdschriften vol blote soortgenoten?

Misschien bewijst de naakttrend dat vrouwen modebladen niet kopen om de kleren. Zij kopen een ideaal: het perfecte idee van schoonheid. En het maakt blijkbaar niet uit of dat ideaal nu verbeeld wordt door een kledingstuk of een naakt lichaam. Bovendien heeft de consument behoefte aan back to basic en wat is er meer back to basic dan naakt?

Dus is nu bloot in de mode. En misschien moeten we daar, ongeacht de vrieskou, maar gewoon aan meedoen. Niet om in de mode te zijn, maar om te laten zien dat het schoonheidsideaal in werkelijkheid niet bestaat.

    • Aynouk Tan