Norah Jones wil ruiger klinken

cd pop

Norah Jones: The Fall ***

Al drie albums drapeerde Norah Jones, de southern belle uit Texas, haar lichthese stem over sobere liedjes met minimale instrumentatie. Maar wat blijkt: ondanks de bijna veertig miljoen verkochte albums was ze het softe gedoe zelf ook een beetje zat. De wens was ‘zwaarder’ te gaan klinken.

Voor haar vierde album The Fall maakte ze zinnige, vrijere keuzes. Zo speelt Jones tegenwoordig liever elektrische gitaar dan piano. Ook gooide ze haar vriendenbandje met middelmatig klinkende musici eruit.

Helaas blijft de gehoopte herfststorm liggen. Deze nieuwe cd is minder voorspelbaar, maar echt overtuigend ruig is dit (nog) niet. Het leunt overal prettig tegenaan – de bluesrock, folk en pop – maar houdt afstand. Minder glad, grofkorreliger en meer uptempo; het maakt het niet per se interessanter. Al is ze als tekstschrijver gegroeid. Met Ryan Adams ontstond het bijzondere ‘Light as A Feather’, en ook ‘Young Blood’ springt eruit met zijn aanzwellende rockgitaar en wurlitzer. De stem van Jones, bedwelmend als vanouds, krijgt voorzichtig een donker randje.