Film - En verder

Precious

Het is 1987, Precious’ moeder spendeert haar dagen rokend voor de televisie en leeft haar bitterheid uit in fysieke, seksuele en verbale terreur richting dochter. Precious is analfabeet, zestien en zwanger van het tweede kind van haar vader. Haar enige ontsnapping is in tv-fantasie waarin jonge Obama’s haar aanbidden. Een wandelende catalogus van gettoleed; dat kan niet lang zo blijven en inderdaad wandelt Precious schuchter de alfabetiseringsklas binnen. Is Precious van Lee Daniels ook voor niet direct betrokkenen interessant? Onberoerd laat Precious niet. Tenenkrommend zijn de clichés, manipulerende didactiek en vette visuele stijl. Fascinerend is het hyperemotionele gooi- en smijtwerk en de tour de force van rapper Mo’Nique als moeder: een Oscarwinnaar. Regie: Lee Daniels. Met: Gabourey ‘Gabby’ Sidibe, Mo’Nique, Mariah Carey. In: 19 bioscopen.

Afterlife IDFA

Een selectie van IDFA documentaires is van 4 tot 6 en van 11 tot 13 december te zien op Vlieland in filmtheater Podium. Het digitale documentairekanaal Holland Doc vertoont nog t/m 6 december IDFA-publieksprijswinnaars.

Joods Film Festival

Op het Amsterdamse Joods Film Festival is van 9 t/m 13 december zijn ’s avonds en 13 december ook overdag films van joodse filmmakers uit Nederland te zien in Kriterion. Voor of na de vertoning zijn er interviews met regisseurs. Inl www.joodsfilmfestival.nl

Nijmegen

Tijdens de Klimaattop in Kopenhagen komen wereldleiders bijeen om harde afspraken te maken over klimaatverandering. LUX neemt een voorproefje met de Wii-competitie klimaatfietsen, duurzaam dansen en de klimaatfilm The Age of Stupid van Franny Armstrong met aansluitend discussie met o.a. Joris Luyendijk, professor Milieu en Beleid Pieter Leroy (RU) en modeontwerper Rien Otto (Dutch Spirit Fashion) op woensdag 9 december van 20u30 tot 02u. Entree € 5. Inl www.lux.nl

Capitalism: a Love Story

Het hoge woord is eruit. Capitalism is evil. Maar wat is beter? Communisme, socialisme, zelfs sociaal-democratie zijn in Amerika besmette woorden. Dus speelt filmmaker Michael Moore op veilig. De toekomst is aan de ‘democratie’. Moores documentaire Capitalism: a Love Story kreeg in Amerika een lauwe ontvangst. Het is een retorisch mirakel dat beurtelings droef, vrolijk of boos stemt. Wel is hij iets te vaak zelf in beeld met stunts: zo tracht hij op Wall Street ‘criminele bankiers’ te arresteren. Regie: Michael Moore. In 27 bioscopen.

Das Weisse Band

Eichwald heet het dorp en een stem belooft ons zaken op te rakelen die in de jaren 1913-1914 voorvielen en „een licht werpen op de Duitse geschiedenis”. Gaandeweg leren we het dorp kennen dat zucht onder een naargeestige patriarchale terreur, waar vooral de kinderen onder lijden. Volgens regisseur Michael Haneke is Das Weisse Band, winnaar van de Gouden Palm in Cannes, meer dan een film over de ontkiemende nazigeneratie. Het gaat om vernedering en repressie als universele voedingsbodem voor terreur. Regie: Michael Haneke. In: 15 bioscopen.