Combinatie Peugeot-Mitsubishi is een stap in de goede richting

De Franse autoproducent Peugeot, op wereldschaal een kleine partij, praat over nauwere banden met het kwakkelende Mitsubishi. Dat klinkt niet als een wereldveroverende combinatie, maar de elektrische technologie van het Japanse bedrijf is aantrekkelijk – en Peugeot moet ergens mondiaal schaalvoordeel zien te behalen.

Een belang van 30 tot 50 procent in Mitsubishi wordt overwogen, aldus het dagblad Nikkei. De investering zou Peugeot 3,4 miljard dollar (2,3 miljard euro) kunnen kosten. Het Franse concern zou precies dat bedrag in contanten op tafel kunnen leggen, zonder nieuwe aandelen te hoeven uitgeven. Zijn schuldenlast van 2,3 miljard euro beslaat slechts 55 procent van de winst over 2008. Mitsubishi heeft een schuld van zo’n 1,5 miljard dollar.

Beleggers in Peugeot zouden zich zorgen kunnen maken over de extra schuldenlast of een mogelijke aandelenuitgifte, maar het concern kan het zich niet echt veroorloven de boot te missen in het mondiale consolidatieproces. Als de achtste autoproducent ter wereld qua omzet is het waarschijnlijk te klein om zelfstandig te kunnen bloeien. Een krachtenbundeling met Mitsubishi, de vijftiende producent en een leider op het gebied van de technologie voor elektrische auto’s, zou een stap in de goede richting zijn.

Daarnaast heeft de Franse concurrent Renault geprofiteerd van zijn belang in het Japanse Nissan. Bovendien heeft de familie Peugeot, die 45 procent van de aandeelhoudersstemmen heeft, vermoedelijk geen zin in een deal met een sterkere en grotere rivaal. Hun verzet kan de gesprekken over een bondgenootschap met de ambitieuze Italiaanse producent Fiat in de wielen hebben gereden.

Maar een combinatie van Peugeot en Mitsubishi zou nog steeds serieus werk moeten verrichten. Mitsubishi heeft het moeilijk in de VS en is slechts de zevende autoproducent in Japan. De opkomende markten zouden veelbelovender kunnen zijn, vooral als Mitsubishi zijn voordeel kan doen met de dieseltechnologie van Peugeot. Mettertijd zou een combinatie aanzienlijke besparingen moeten kunnen opleveren op het gebied van de productontwikkeling.

Peugeot moet af van zijn afhankelijkheid van de Europese markten. Mitsubishi biedt het concern een mogelijkheid om dat te doen, maar er is nog een lange weg te gaan.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com

    • Alexander Smith