Waarom beginnen veel popconcerten te laat?

Jan Wietsma uit Zwolle merkt dat popconcerten vaak een half uur tot een uur later beginnen dan op het kaartje vermeld staat. „Is dat arrogantie van de artiest?”

Inderdaad, er zijn artiesten die het met de aanvangstijd niet zo nauw nemen. Een woordvoerder van Paradiso in Amsterdam: „De Britten beginnen altijd op tijd, dat is hun working class-mentaliteit. Maar grote namen beginnen soms expres een uur te laat.” Een woordvoerder van Tivoli in Utrecht: „Vooral hiphopartiesten beginnen later.”

Te laat beginnen hoort bij het karakter van een popconcert, zegt cultuursocioloog Erik Hitters van de Erasmus Universiteit Rotterdam. „Bij een popconcert is de spanningsopbouw van belang. Artiesten willen het publiek bespelen, opwarmen, laten joelen. En een van de manieren is door er als artiest juist níét te zijn.”

Ook heeft het volgens Hitters met conventies te maken: „Zoals bij klassieke concerten de bezoeker niet mag hoesten, zo is de norm bij popconcerten dat de artiest te laat komt. Een popconcert is een lijfelijke, primaire ervaring waarin de dingen ongestructureerd behoren te verlopen.”

Popartiesten, zegt Hitters, dienen zich aan die conventies te houden. „Waarom voelen popmuzikanten zich geroepen hun hotelkamer te verbouwen? Drugs- en drankproblemen, een ongestructureerd leven, het hoort erbij. Er wordt van hen nu eenmaal verwacht dat ze lak hebben aan de normen die de samenleving oplegt.”

Daarbij komt: hoe zekerder de artiest van zichzelf is, des te later hij kan beginnen. En dus zijn het vooral de grote namen die het zich kunnen permitteren een zaal een half uur te laten joelen. Hitters: „Dat heeft met star power te maken: de macht van de artiest om conventies in de muziekindustrie naar zijn hand te zetten.”

En eenmaal vaak te laat, weet Hitters, is er geen weg mee terug: „Stel dat Amy Winehouse opeens wél op tijd zou beginnen. Dat verwacht de fan niet, ze zou zichzelf tekortdoen.”

Freek Schravesande

    • Freek Schravesande