Puccini-kitsch met een topcast

Opera La fanciulla del West van G. Puccini door de Nederlandse Opera en Ned. Philh. Orkest o.l.v. Carlo Rizzi. Decor: Raimund Bauer; kostuums: Andrea Schmidt-Futterer; regie: Nikolaus Lehnhoff. Gezien: 1/2 Muziektheater Amsterdam. Herh. t/m 28/12. Res.: www.dno.nl; 020 6255455 ****

Kitsch is Puccini’s La fanciulla del West (‘Het meisje uit het Westen’) in de enscenering van Nikolaus Lehnhoff. Maar het is gelukkig wel Amerikaanse superkitsch. De goudzoekers in Minnie’s saloon Polka, die hier ‘De Watjes van het Wilde Westen’ kon heten, roepen in de eerste acte met sentimentele heimwee om hun moe-oe-oe-der. Er wordt gecollecteerd om er een naar huis te sturen. Minnie staat als enige haar mannetje en maakt schietend haar entree.

Het premièrepubliek in het Amsterdamse Muziektheater deed daarna leuk mee en onthaalde elk nieuw decor op applaus. Minnie’s hutje bleek Barbie’s My First Camper, roze gecapitonneerd en geflankeerd door twee Bambi’s in Jeff Koons-stijl. Deze scène in de sneeuw herinnert aan La bohème.

De laatste acte speelt op een Californisch autokerkhof. Daar daalt Minnie in de gedaante van filmdiva Jean Harlow als een Madonna af van een Stairway to Heaven met glitterlicht om haar geliefde misdadiger Ramerrez van de galg te redden. Voor elk van de mannen die hem gevangen namen heeft ze een persoonlijk woord, uit haar hart.

La fanciulla del West, in 1910 gemaakt voor New York, blijft duidelijk terzijde van het geliefde deel van Puccini’s oeuvre (La bohème, Tosca, Madama Butterfly en Turandot) : geen aria’s die je bijblijven, geen drama dat de ziel raakt. Wel een brave en kuise Minnie, die haar cliëntèle godsdienstles geeft en als een blok valt op de stoere crimineel Ramerrez, die het ook niet kan helpen dat hij een dief is.

Hier brengt alleen een topcast redding en die heeft de Nederlandse Opera. Eva-Maria Westbroek, dé internationaal furore makende Nederlandse operadiva van deze tijd, is zelfs een ideale vertolkster van de titelrol. Een concertante uitvoering in de ZaterdagMatinee in 2006 was voor haar al een triomf. Die bevestigt Westbroek hier, met overtuigend gemak acterend en indrukwekkend krachtig zingend in grootse, Italiaanse stijl.

Ook de mannen om haar heen voldoen uitstekend: de Joegoslaaf Zoran Todorovich met zijn luide en schallende tenorstem en de stevig zingende bariton Lucio Gallo als de sheriff Jack Rance. Carlo Rizzi dirigeert het Nederlands Philharmonisch Orkest Puccini’s muziek opvallend kleurrijk.

Lees een interview met Eva-Maria Westbroek en Nikolaus Lehnhoff op nrc.nl/kunst

    • Kasper Jansen